Mål 16

Vi strävar efter att bjuda in och främja dialogen mellan olika kulturer och religioner. Genom våra initiativ får människor som annars inte skulle mötas eller samtala med varandra möjlighet att hitta gemenskap över religiösa och kulturella gränser.

Nacka församling fungerar som en utsträckt hand för att främja förtroende och trygghet i samhället. Vi erbjuder också stöd till många unga som behöver extra vuxenkontakt, vilket bidrar till att stärka de trygga nätverken mellan människor i vår gemenskap.

Projektet "Guds hus" är ett samarbete mellan katolska och muslimska samfund i Fisksätra med syftet att bygga upp goda relationer, ömsesidig respekt och förståelse för varandras religioner. Utöver gemensamma fredsböner, kulturfestivaler, socialt arbete och caféföreläsningar pågår även en insamling för att bidra till byggandet av en moské intill Fisksätra kyrka.

TIPS!
1. Engagera dig politiskt! Gå med i ett parti eller uppvakta och bjud in politiker för att öka påverkan till hållbarare beslut.

2. Anordna ett evenemang för att lära känna människor i ditt område! Det kan vara ett sportevenemang, en grillfest eller något annat. Genom att lära känna varandra skapar ni en trygg, säker miljö.

3. Känn till dina rättigheter! Genom att vara medveten om de rättigheter du är berättigad till kan du kräva att de uppfylls, och uppmärksamma var det finns brister som måste åtgärdas.

Bön
Tack Gud för att jag får leva i en trygg miljö med goda relationer och frånvaro av krig. Jag ber för alla som lever i oroligheter, i krig eller i otrygga och vådlsamma miljöer. Visa mig, Gud, hur jag på bästa sätt kan vara med och bidra till trygga nätverk, fredliga miljöer och fred med min medmänniska. Amen