Mål 7

Vi har tagit tydliga steg för att minska vår miljöpåverkan på Nacka församling. Först och främst köper vi enbart grön el till våra lokaler.

På Storkällans begravningsplats och vid vår kontorsbyggnad vid Nacka kyrka har vi installerat solceller som förser lokalerna med hållbar och förnybar energi.

För att effektivisera energianvändningen tar vi tillvara på värmen från krematorieugnen för att värma upp kapellet, vilket minskar vår beroende av externa energikällor.

Våra transporter inom församlingen sker med elbil, vilket minskar både utsläpp och miljöpåverkan.

Dessutom använder alla maskiner som används av kyrkogårdsförvaltningen miljöbränsle, vilket bidrar till att minska vår klimatpåverkan ytterligare.

TIPS!
1. Installera solpaneler! Om du har möjligheten, installera solpaneler på ditt hus! Det kommer även hålla din elräkning nere. Man kan till och med sälja den elektricitet man inte använder själv.

2. Återvinn dina batterier! Batterier kan göra stor skada på miljön om de inte återvinns på rätt sätt. Starta upp en batteriinsamling på ditt jobb eller på din skola för att göra det lättare för alla att återvinna batterierna.

Bön
Tack Gud för att jag har tillgång till förnybar energi och rena bränslen. Att jag har el så att jag kan värma mig, att jag har tillgång till ljus, kan tvätta  och laga mat. Därför ber jag, Gud, för de som inte har ett varmt hem, som saknar elektricitet och som inte har möjlighet att tända en lampa efter mörkrets inbrott. Visa mig Gud, hur jag kan bidra för att underlätta för både dem och miljön. Amen