Bli medlem du också!

Det tar bara 39 sekunder att fylla i en blankett för medlemskap i Svenska kyrkan och det finns många skäl att bli medlem. Gudstjänster, mässor, andakter, begravningar, konfirmationer och dop. En livlig musikscen och omsorg om våra kyrkor, som är historiska och kulturella skatter. Som medlem bidrar du dessutom till att stödja människor i sorg, kris, utsatta livssituationer eller ensamhet.

Som medlem bidrar du till:

Människor i utsatthet
Vi träffar dagligen människor som befinner sig i utsatthet. Det kan handla om missbruk, hemlöshet, psykisk ohälsa eller sorg. Vår hjälp kan ha en avgörande betydelse i livet - för måendet, vilka man träffar och hur man tänker om sig själv och hur man ser på livet.

Barn och unga
Vårt arbete grundar sig i att barn och unga har rätt att växa upp i en trygg miljö. Vi har flera verksamheter för barn och unga. Öppna förskolan är en populär verksamhet där nyblivna föräldrar får möjlighet att finna gemenskap och stöd. För lite större barn finns körer, pysselgrupper, lekgrupper och söndagsskola.  Ungdomsverksamheten finns till för att stötta ungdomars utveckling, där vi erbjuder en plats att träffa nya vänner och umgås.

Personlig kris
Svenska kyrkan har en lång erfarenhet av att möta människor i kris.
Nästan alla människor råkar någon gång i livet ut för en händelse eller situation som ställer allt på ända. Den öppna kyrkan blir en stilla plats för tankar och en mötesplats för sörjande. Vi kan även erbjuda samtalsstöd. Varje församling har alltid en jourhavande präst som går att kontakta om församlingsexpeditionen är stängd. Alla präster och diakoner har tystnadsplikt och samtalen är helt kostnadsfria.

Musiklivet i Svenska kyrkan
Över 100 000 människor sjunger i någon av Svenska kyrkans körer. Musik har varit ett självklart inslag i kyrkan under flera hundra år och har en given plats inom Svenska kyrkan. Den är en av få kvarvarande mötesplatser för amatörer och professionella, för alla klasser, genrer, nationaliteter. Genom kyrkomusiken erbjuds en värdefull mötesplats där människor kan uttrycka och tolka sina andliga och existentiella frågor. Musikverksamheten i Svenska kyrkan fungerar också som en plantskola för professionella musiker inom såväl kyrkomusiken som det offentliga musiklivet.

Bevarande av kyrkans historiska värde
Svenska kyrkan är en av landets största fastighetsägare med sina omkring 20 000 byggnader. Av dem är cirka 3400 kyrkor, en stor och viktig del av det Sveriges kulturarv. Kulturarvet ska både bevaras, men också användas och behöver därför utvecklas. På många orter är kyrkan den äldsta byggnaden, och tillsammans med kyrkogården utgör den en sammanhållande symbol för kontinuiteten i samhället. Det är därför viktigt att dess kulturhistoriska värden bevaras genom vård och underhåll.

Kris och civil beredskap
Svenska kyrkans roll i civil beredskap är att upprätthålla den egna verksamheten och att i samverkan med myndigheter och andra organisationer bidra till ett robust samhälle. Som trossamfund är vi en aktör i civilsamhället. Kyrkans lagreglerade ansvarsområden måste fungera vid svåra samhällsstörningar – olyckor, kriser och i krig. Arbetet planeras, organiseras och genomförs tillsammans med det omgivande samhället. Svenska kyrkan samverkar med andra, lokalt, regionalt och nationellt.

Så blir du medlem

Besök oss för att ansöka om medlemskap eller fyll i formuläret nedan. När du har skickat in din ansökan kommer du att få en bekräftelse till din e-post. Vi kontrollerar att alla personuppgifter stämmer och att du är folkbokförd i Nacka församling. Sedan får du en slutlig bekräftelse om ditt nya medlemskap. Du som bor i Nacka församling betalar 79,5 öre per intjänad hundralapp. Det redovisas varje år på din deklarationsblankett.

När du har skickat din ansökan får du en automatisk bekräftelse till din e-post. Vi kontrollerar att alla uppgifter du lämnat stämmer och att du är folkbokförd i Nacka församling. Sedan får du en skriftlig bekräftelse på ditt medlemskap.

Medlem genom dopet

Du blir medlem i kyrkan genom ditt dop. Tidigare blev den som föddes i Sverige automatiskt medlem i Svenska kyrkan, men så är det alltså inte längre.

Både barn, tonåringar och äldre kan döpas. Rådgör med en präst i din församling om vilken förberedelse för dopet som kan bli aktuell i ditt fall.
Församlingen erbjuder undervisning och samtalsgrupper om dop och Svenska kyrkans tro till alla som önskar.

Du som är döpt i ett annat kristet trossamfund är välkommen som medlem i Svenska kyrkan. Något nytt dop behövs inte men församlingen erbjuder undervisning i Svenska kyrkans tro och lära.

Om du inte är döpt samråder du med en präst om vilken dopförberedelse som kan bli aktuell i ditt fall. Det går bra att vara medlem i väntan på dop.

Folkbokförd utanför Sverige

Om du inte är folkbokförd i Sverige kan du skriftligt ansöka om medlemskap hos Kyrkostyrelsen, 751 70 Uppsala. E-post: kyrkostyrelsen@svenskakyrkan.se

Kyrkoavgift

När du blir medlem i Svenska kyrkan kommer du att betala en kyrkoavgift. Du som bor i Nacka församling betalar sammanlagt 79,5 öre per intjänad hundralapp. 77 öre går till församlingens verksamhet och 2,5 öre till Stockholms stift. På din deklarationsblankett kan du se hur mycket du betalar. Här kan du räkna ut din kyrkoavgift.

Kontakta Nacka församling

Församlingsexpedition och bokning
Församlingsexpeditionen, Nacka kyrka, Nacka kapell och Kyrkogårdsförvaltningen hittar du i Finntorp.

E-post: nacka.forsamling@svenskakyrkan.se
Besök: Gamla Värmdövägen 14A, Nacka
Åka kommunalt: www.sl.se Hållplats Finntorp. Bussar från Slussen.

Öppet:
Mån, tis, tors 9-12 och 13-16, ons 10-12 och 13-16, samt fre 9-12.