Foto: Nadine Minner

Fellingsbro kyrka stängd för renovering

Fellingsbro kyrka är stängd på grund av skador i innertaket. Tisdagen den 23 maj 2023 beslöt kyrkoherden i Näsby Fellingsbro pastorat, att med omedelbar verkan stänga Fellingsbro kyrka. Stängningen beror på att det innebär en säkerhetsrisk att vistas i kyrkan. Arbete pågår med att projektera för den renovering som måste göras. Nu har du möjlighet att bidra genom den renoveringsfond som har startats.

Bakgrund

Under vintern 2022/2023 har församlingen uppmärksammat tilltagande sprickbildning i Fellingsbro kyrkas innertak.

Vid en besiktning den 23 maj 2023 kunde det konstateras att stora delar av innertaket släppt från sitt underlag och riskerar att rasa. Kyrkoherden beslutade då om en omedelbar stängning av kyrkan och ett intensivt arbete vidtog för att få tillstånd att renovera kyrkan och söka bidrag.

Renovering

Pastoratet har beviljats tillstånd av Länsstyrelsen för att renovera kyrkan. För 2025 har vi beviljats ca 9,3 miljoner kronor i Kyrkoantivkvarisk ersättning och ca 1,8 miljoner kronor i kyrkounderhålssbidrag för att den inledande renoveringen av kyrkan. Totalt beräknas renoveringen kosta 22,5 miljoner kronor varav pastoratets egeninsats är 5,5 miljoner kronor.

Renoveringen påbörjas under hösten 2024 och beräknas vara klar första halvåret 2027.

Anpassningar

Naturligtvis innebär detta stora omställningar för församlingen och vi tvingas till en del anpassningar.

Kyrkliga handlingar

Dop, vigslar och begravningar erbjuder vi i våra kyrkor i Näsby och Spannarboda. Det finns också möjlighet att ha begravningar med urna i Svenska kyrkans ordning i Ängebykyrkan i Fellingsbro på vissa tider.

Under hösten 2024 kommer vi nyöppna vårt begravningskapell i Fellingsbro kyrka för begravningar. Kapellet har varit stängt sedan 1970-talet och det krävs vissa renoveringar och tillgänglighetsanpassning för att kunna återöppna det.

Gudstjänster

Många av församlingens söndagsgudstjänster firas Ängebykyrkan i Fellingsbro, dock med några undantag. I kalendern finns alla gudstjänster.

Konserter

Sommarmusiken 2024 genomförs i Spannarboda kyrka och Näsby kyrka. Våra egna konserter genomförs i huvudsak i Näsby kyrka. Hösten 2024 framför kyrkokören Händels Messias i Heliga Trefaldighets kyrka i Arboga.

Vill du bidra till takrenoveringen?

Swisha ditt bidrag till 123-285 73 57

Våra kyrkor är en gemensam kulturskatt, ett ovärderligt arv som i alla tider har använts och utvecklats för att möta nya behov.
Varje år får Svenska kyrkan kyrkoantikvarisk ersättning från staten för att vårda och underhålla kyrkobyggnaderna på rätt sätt.
Ersättningen täcker ungefär hälften av kostnaderna, resten står församlingarna själva för. Kostnaderna för att renovera taket i Fellingsbro kyrka kommer att bli omfattande. Med ditt bidrag kan vi välkomna människor till Fellingsbro kyrka även i framtiden. Tack för ditt bidrag!

Frågor och svar om Fellingsbro kyrka

Vi får många frågor från församlingsbor om renoveringen av Fellingsbro kyrka. Här svarar vi på några av de vanligaste frågorna.