En klubba ligger på en psalmbok på bordet.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Förtroendevalda

Pastoratet styrs av förtroendevalda som väljs genom Kyrkoval vart fjärde år

Vid kyrkovalet väljs ledamöter till Fullmäktige. Fullmäktige sammanträder två gånger per år och beslutar om bland annat budget och bokslut.

Fullmäktige utser ett Kyrkoråd som sammanträder ca 8-10 gånger per år och som sköter den löpande styrningen av pastoratet.

Kyrkorådet har två utskott. Arbetsutskottet som tillika är Personalutskott (AU/PU) bereder kyrkorådets ärenden samt beslutar i vissa personalärenden enligt delegation från Kyrkorådet. Kyrkogårds och fastighetsutskottet (KGFU) bereder ärenden som gäller Begravningsverksamheten samt fastigheter.  KGFU beslutar även i vissa ärenden enligt delegation.

I respektive församling finns ett Församlingsråd. Ledamöterna nomineras av församlingsbor och utses sedan av fullmäktige.

En person slår en ordförandeklubba i bordet.

Kyrkofullmäktige och Kyrkoråd

Pastoratet styrs av Kyrkofullmäktige och Kyrkoråd

En kvinna sitter och samtalar med några andra över en kopp kaffe.

Församlingsråd

Nu har de nya församlingsråden valts. Här kan du se vilka de är och lite om vad deras uppgift är.

Nu har vi fått en ny församlingsinstruktion!

Varje församling i Svenska kyrkan har en församlingsinstruktion, ett måldokument som tagits fram lokalt och som fastställts av kyrkofullmäktige och godkänts av domkapitlet.

En person slår en ordförandeklubba i bordet.

Offentliga handlingar

Här publiceras alla offentliga handlingar från Näsby Fellingsbro pastorat