Olika gravskick

En av de frågor som kommer när en nära anhörig avlider är vilken form av gravsättning man ska välja. Det viktigaste att tänka på är att en gravsättning skall göras enligt den avlidnes önskemål.

Minneslund

En minneslund är ett gemensamt gravområde för nedgrävning av askor. Detta är en anonym gravsättning och det finns ingen plats för namn på gravsatta. Enskilda planteringar är inte tillåtna. I minneslunden är det kyrkogårdsförvaltningen som ansvarar för gravskötseln.

Det finns en gemensam smyckningsplats där anhöriga får placera snittblommor och ljus.

Gravsättning av aska sker vid lämplig årstid och utförs av kyrkogårdsförvaltningens personal under värdiga former utan att anhöriga närvarar. Ingen gravrätt upplåts för gravplatsen och de anhöriga har inget skötselansvar.

Minneslundar finns vid Näsby, Fellingsbro och Spannarboda kyrkogårdar.

Askgrav

En askgravplats är ett mellanting mellan minneslund och urngrav. Den upplåts med gravrätt på 25 år. Det finns möjlighet att gravsätta två personer i varje askgrav.  Anhöriga har möjlighet att närvara vid gravsättningen. Kyrkogårdsförvaltningen vårdar de planteringar som finns. För anhöriga finns möjlighet att sätta snittblommor på platsen.

Då det är en gemensam begravningsplats ska den ge intryck av en harmonisk helhet. Kyrkogårdsförvaltningen anskaffar och monterar namnplatta och i Fellingsbro även vashållare. De vårdar också askgravplatsen och ansvarar för all plantering inom denna, samt tillser att vissna blommor och ljusrester tas bort.

Inga enskilda gravvårdar, lyktor, krukväxter, minnessaker, planteringar eller något annat utöver det som anges nedan är tillåtna.

Askgravplats Fellingsbro

Besökare får gärna sätta snittblommor och ljus i vashållaren som förvaltningen har monterat på gravplatsen.

Askgravplats Näsby

Besökare får gärna sätta snittblommor, ljus och gravljus i grusbädden vid respektive gravplats.

Gravlykta och gravsmycke kan köpas via kyrkogårdsförvaltningen. Det går bra att skaffa sådana någon annanstans, men då mycket lika de kyrkogårdsförvaltningen tillhandahåller.

Askgravplats Spannarboda

Besökare får gärna sätta vas med snittblommor i marken vid respektive gravplats.

OBS! Levande ljus får endast placeras i det gemensamma ljusskåpet. Gäller även gravljus.

Inga lyktor kan placeras ut pga brandrisken.

Askgravplatser finns vid Näsby, Fellingsbro och Spannarboda kyrkogårdar.

Urngrav

I en urngrav får det plats upp till fyra urnor. Gravrätten upplåts på 25 år. Man kan ha en gravsten på platsen och man kan sköta planteringar själv eller beställa skötsel av kyrkogårdsförvaltningen.

Urngravar finns vid Näsby, Fellingsbro och Spannarboda kyrkogårdar.

Kistgrav

Även när det gäller kistgravar upplåts gravrätt på 25 år. Två kistor får plats i varje grav. Man kan ha en gravsten på platsen och man kan sköta planteringar själv eller beställa skötsel av kyrkogårdsförvaltningen.

Kistgravar finns vid Näsby, Fellingsbro och Spannarboda kyrkogårdar.

Icke religiös begravningsplats och begravningsplats för andra trosinriktningar

Svenska kyrkan har på uppdrag av staten hand om begravningsverksamheten i större delen av Sverige. Så är det även inom Näsby Fellingsbro pastorat. Verksamheten finansieras genom begravningsavgiften som alla betalar oavsett medlemskap i Svenska kyrkan eller ej.

Därför tillhandahåller vi också begravningsplatser för den som tillhör en annan religion än kristendom och den som inte tillhör någon religion och vill begravas på en neutral plats.

På Näsby kyrkogård har vi anlagt en begravningsplats för andra trosinriktningar där vi tar emot stoft från hela kommunen. Den återfinns längst västerut på kyrkogården och här finns både kistgravar och urngravar.

Läs mer om gravrätt på svenskakyrkan.se