Någon håller i ett tårtfat med en grön prinsesstårta med rosa marsipanros på toppen.
Foto: Alex Giacomini /Ikon

Uppvaktning av äldre

I Näsby Fellingsbro församlingar uppvaktar vi våra äldre medlemmar! Du som är medlem och tillhör Svenska kyrkan i någon av våra församlingar kan förvänta dig att bli uppvaktad i samband med att du fyller 80 år, 85 år eller 90 år eller mer.

Alla medlemmar som fyller 80 år, 85 år eller 90 år bjuds in till födelsedagskalas där det bjuds på tårta och underhållning. Födelsedagkalasen äger rum två gånger per år i både Frövi för dig som bor i Näsby församling och i Fellingsbro för dig som bor i Fellingsbro församling. Du som fyller år under januari-juni bjuds in på våren och du som fyller år i juli-augusti bjuds in på hösten.

Du som fyller 91 år och mer uppvaktas i hemmet av någon ideell i vår uppvaktningsgrupp, eller någon av våra präster.

Du som fyller 100 år eller mer, uppvaktas i hemmet av kyrkoherden.

Vi försöker alltid höra av oss och boka en tid innan vi kommer på hembesök för att uppvakta dig som fyller år.

För att hedra varje äldre medlem som fyllt under året, ger vi en samlad gåva till ACT Svenska kyrkan, vår kyrkas internationella arbete.

Om du har frågor om uppvaktning kan du höra av dig till Helena Björzén.