Porträtt av präst Adina Tell framför Stora Hammars kyrkas tegelvägg.
Foto: Åsa Österling

Adina Tell om andlig fördjupning: ”Så kan du finna Gud i allt”

Gud närvarar i allt – och möter oss där vi befinner oss. Så kan man med en mening sammanfatta den ignatianska spiritualiteten, en del av Svenska kyrkans andliga fördjupning. Här berättar Adina Tell om andlighet i vardagen och om målet att möjliggöra gudsupplevelser för andra människor.

Lugnare, fler äkta möten, en djupare koppling till Gud och en känsla av att inte längre vara ensam.

Så beskriver en kvinna sin utveckling efter att ha deltagit i meditationsverksamheten i Höllvikens församling.

– Vilken underbar vittnesbörd om det som händer när vi blir stilla, konstaterar Adina Tell, präst och ledare av just meditationer.

Adina har arbetat som präst i fem år och i Höllvikens församling är det hon som är ansvarig för den andliga fördjupningen. Hon leder stilla mässor, meditationer och retreatvistelser – allt med målet att öppna det rum till Gud som redan finns tillgängligt för alla. 

Vägen dit kan gå genom ignatiansk spiritualitet, en del i svenska kyrkans andliga fördjupning sedan många år tillbaka. I korthet handlar det om att möta Gud på ett sätt där du som människa befinner dig i livet just nu. Det ska vara tillgängligt och vardagsnära.

– Den ignatianska spiritualiteten hjälper oss att finna Gud i allt. För Gud finns överallt. Det är en fin tanke som passar nutidsmänniskan – och därför tror jag att det här är ett sätt som lämpar sig för vår tid, säger Adina.

Om den ignatianska traditionen

Ignatius av Loyola (1491-1556), grundaren av den ignatianska spiritualiteten, var en adelsman och officier som skadades allvarligt i strid. Karriären gick fullkomligt i kras och under sin rehabilitering hade han en rad gudsupplevelser. Han började skriva dagbok och skapade ett antal andliga övningar.

Så småningom utbildade sig den forna soldaten till präst inom den katolska kyrkan och började predika om tillgänglighet och gudsupplevelser genom de mänskliga sinnena och konsten. Detta plockades upp av den anglikanska kyrkan och ur denna metod, eller lära, skapades ”Prayers pack” – ett bönepaket som än i dag ingår i den andliga fördjupningen och i meditationerna i bland annat Höllvikens församling.

Grunden i läran handlar alltså om att hitta andlighet i vardagen. Om att finna Gud där vi står. För det är kanske inte genom bibeltexter eller i söndagens mässa som mötet sker. För en del människor kan då den ignatianska spiritualiteten bli en mer tillgänglig väg till andlig fördjupning – och i förlängningen till gudsmöten.

Hur känner jag igen ett gudsmöte? 

– Känns det lätt, glatt och gott i hjärtat? Som att du själv expanderar? Då är det en gudsupplevelse. Ett möte med Gud, säger Adina.

En förutsättning för att möta Gud är att vara förankrad i sig själv. Att känna sig själv. Först då är det lättare att öppna dörren till något större, menar Adina.

– Samtidigt som du blir mer närvarande i dig själv kan du i bästa fall också uppleva ett möte med Gud. Det är fint och gott att kunna erbjuda människor förankring och möjlighet till gudsmöten. Det största jag kan göra är ju precis det – att öppna ett rum till Gud. Vad som sedan händer där inne lägger jag mig inte i, säger Adina.

Något vi alla kan göra hemma är att ge oss själva en stund av stillhet. För det är i tystnaden och i det stilla som någonting händer. Det behöver inte vara mer än fem minuter före läggdags varje kväll då du i lugn och ro går igenom dagen i detalj. 

– I dag springer vi så snabbt att det är lätt att missa heligheten i vardagen, säger Adina.

Adina har själv en livslång relation till Gud med tidiga gudsupplevelser.

– Det var som en omfamning, jag kunde känna Gud rent fysiskt. Men som liten kunde jag inte sätta ord på att det var just Gud.

Ropade på Gud

När hon började skolan kom hon i kontakt med bibeln och psalmer och förstod att det kallades för Gud. Men Adina hade svårt att förstå hur det hörde ihop med hennes egna personliga upplevelser. Under tonårstiden hade hon nästan ingen kontakt med Gud, men längtan kom tillbaka och hon blev aktiv i kyrkans andliga liv.

– Gud fanns där, precis som alltid. Med ljus och med skratt. Den gud jag känner är en humoristisk och skrattande gud.

– Med enorm kärlek, ljus och värme, säger hon.

Gud kallade Adina att bli präst. Men hon hade en framgångsrik karriär och ville behålla relationen med Gud som något privat. Men en dag gick det inte längre.

– Till slut var jag tvungen att lyssna och följa kallelsen att bli präst. Jag tänker att Gud hade en plan för mig, säger Adina.

Och hon har aldrig ångrat sig.

– Att vara präst är det finaste jag har gjort. Hela yrkeslivet har lett mig fram till detta. Att erbjuda andlig fördjupning, att möta människor och att hjälpa dem att finna sin gudstro är det vackraste som finns.

Övning: Hitta din stillhet i naturen

  • Välj en fridfull plats i naturen. Sätt dig på en bänk eller en stol med fötterna rotade i marken. Blunda. Stanna en stund i kroppens förankringspunkter. Upplev kontakt och tyngd i fötterna, i rumpan och punkten mellan skulderbladen. Känn sedan solen och värmen mot din hud, kanske vinden eller bara luften som finns runt din kropp. Upplev vilka tankar, känslor och sinnesförnimmelser som finns i kroppen just nu. Utan att förändra eller värdera.
  • Lyssna först till ljuden omkring dig. Lyssna utan att värdera eller välja ett av ljuden. Välj att lyssna på alla ljuden på en och samma gång.
  • Lyssna sedan inåt på din egen tystnad. Välj att gå tillbaka till händelserna som varit denna dag. Har det funnits en stund av helighet och Gudsnärvaro under dagen? Stanna kvar ett ögonblick i denna känsla. Tacka inåt för dagens helighet.
  • Känn in din kropp igen, dina förankringspunkter.  Öppna sedan försiktigt ögonen och kom tillbaka till omgivningen. Tacka dig själv och tacka Gud för en välsignad stund.

Text: Åsa Österling

Ung kvinna tittar ut över en sjö med omgivande berg.
Foto: www.unsplash.com