Människor står i en ring och håller varandras händer.

Att arbeta ideellt i Näsets pastorat – så funkar det

Tillsammans är ofta roligare! Här är din guide till ideellt arbete i Näsets pastorat.

I pastoratet har vi olika uppgifter – uppgifterna vi gör är olika stora, olika svåra, olika lätta – men alla är lika viktiga och tillsammans gestaltar vi Kristi kyrka i Näsets pastorat.

Så funkar ideellt arbete i Näsets pastorat

Tillsammans, ideella medarbetare, förtroendevalda medarbetare, anställda medarbetare, utgör vi medarbetarna som tillsammans försöker visa på Guds kärlek och omsorg just här.

Kyrkan finns överallt. Det vi kan göra tillsammans, bör vi inte göra var för sig.

Anställda och ideella medarbetare försöker tillsammans utveckla arbetet kring delaktighet och engagemang genom att involvera, inspirera varandra – tillsammans är vi bärare av kyrkans uppdrag. Att församlingens ideella medarbetare utgör en avgörande del för hur vi ser på vårt uppdrag – att alla har något att bidra med, att alla är välkomna att bidra med sina gåvor och sin kunskap. Församlingens anställda arbetar i församlingen olika länge, men det är de ideella krafterna och församlingsbor som utgör församlingen.

Vilka uppdrag kan jag ha som ideell medarbetare?

De olika uppdragen du kan göra som ideell, är alla oavlönade och frivilliga, men utan ditt engagemang och din närvaro kan vi inte utföra vårt uppdrag som församling. Du har någon anställd som är din kontaktperson. Du är försäkrad om du t ex skulle råka snubbla och skada dig. Vi har regelbundna träffar där vi ser hur var och en kan bidra med sina gåvor och berika församlingen i det viktiga arbetet att mäta människor i olika situationer och sammanhang.

Kontakt för ideellt arbete i Näsets pastorat

Kanske söker du en meningsfull uppgift, en plats där delaktighet är viktigt och vill du bidra in i ett gott sammanhang där du möter olika människor? Då är du välkommen att vara ideell medarbetare i Näsets pastorat. Ta kontakt med Maggie Signäs, präst, från Höllvikens församling eller Charlotte Vettlevik, präst, från Skanör Falsterbo församling.

Mer om ideellt arbete:

Följ med ner i Klädkällaren i Höllvikens församling

Tre röster om att arbeta ideellt i Skanör-Falsterbo församling