Falsterbo kyrka en solig dag.

Renoveringen av Falsterbo kyrkas tak

Här kan du läsa senaste nytt kring Falsterbo kyrkas takrenovering.

Pressklipp rörande renoveringen av Falsterbo kyrkas tak

Kyrkoherde Jim Tullgren intervjuad i Sydsvenska dagbladet den 23-10-05. Läs intervjun genom att klicka här

Kyrkoherde Jim Tullgren berättar i P4 Malmöhus om beslutet att stänga Falsterbo kyrka vid hårt väder. Lyssna på intervjun genom att klicka här

Viktig information rörande Falsterbo kyrkas tak

Falsterbo kyrkas tak är i mycket dåligt skick och har varit det under en längre period. Det visar en utredning som Näsets pastorat har gjort tillsammans med företaget Restaurera.

Nu inleds processen med en långsiktig renovering för att säkra att Falsterbo kyrka kan användas på ett riskfritt sätt i många år framöver.

Det innebär att kyrkan, i väntan på reparation, kommer att stängas när SMHI utfärdar gul, orange eller röd vindvarning alternativt om det faller snö eller vid annan bedömning. Detta är något vi, enligt rådande lagstiftning om skydd mot olyckor, måste göra. Bokade dop, vigslar och begravningsgudstjänster kommer att flyttas till en annan kyrka vid dessa vädersituationer. Även kyrkogården kommer att spärras av och stängas.

Samtliga mässor och gudstjänster flyttas till Skanörs kyrka från och med den 1/11.

Har du frågor om Falsterbo kyrka?

Kontakta gärna:

Jim Tullgren, kyrkoherde

jim.tullgren@svenskakyrkan.se

Förstudie Falsterbo kyrkas tak – läs den här

Varför är taket i så dåligt skick? Hur är det egentligen konstruerat? Och hur ska taket förstärkas för att inte släppa in vatten? Klicka här för att ta del av den förstudie som företaget Restaurera har gjort under 2023.

Onsdagen den 8 mars sätts byggstaket upp runt kyrkan.

Undersökning inför takrenovering av Falsterbo kyrka pågår!

Enligt rådande lagstiftning om skydd mot olyckor kommer vi därför att sätta upp ett byggstaket runt kyrkan med start i morgon, onsdag, klockan 13.00. Kyrkentrén hålls fri och kyrkan är öppen som vanligt.

Mer information om processen kommer på här på hemsidan och i våra sociala kanaler.

Tack för er förståelse!