Telefon med fingerad konversation mellan Gud och en person.
Lyssna

”Hur ofta svarar du på Guds kontaktannonser?”

Krönika av Susann Persson, ideell medarbetare och ledare för heliga danser.

Söker jag Gud eller söker Gud mig? Jag ser det lite som att jag svarar på kontaktannonser. Kristen tro handlar om relationer. Relationer mellan Gud och skapelsen, mellan Gud och människor, mellan människor och natur, människor emellan och relationen till mig själv. Det är en väv av relationer som behöver vårdas.

Det är helt naturligt att jag tar hjälp av olika verktyg i min vardag när jag ska utföra något och vill nå resultat. Att be, delta i gudstjänst, sjunga psalmer, pilgrimsvandra eller delta i bibelsamtal är några exempel på verktyg som jag aktivt använder mig av för att stärka min relation till Gud. Jag pratar med Gud rätt ofta, och har gjort till och från sedan jag var barn. Att Gud oftare och mer ihärdigt sökt kontakt med mig för att visa på sin närvaro i vår relation är jag helt säker på. När Gud har sökt kontakt har det varit med hjälp av olika uttryck och personer. Det har känts rätt att svara på annonsen.

När jag arbetade med Bibliska trädgården i Höllviken fick jag fördjupa mig i bibeltexterna, skapa och vårda växtligheten och verkligen känna Guds närvaro i vår fantastiska natur. När vi upplever, skapar, berörs, möts eller bara är kan vi uppfyllas av närvarons magi, Guds närvaro.

Jag har alltid tyckt om att arbeta fysiskt, röra på mig och inte minst att dansa. En ny kontaktannons dök upp och jag mötte cirkeldanser, som inom Svenska kyrkan kallas heliga danser. Dessa innebär närvaro och meditation i rörelse till underbar musik och gemenskap. Tillsammans i relation med vänner, med Gud, mellan himmel och jord, mellan då och nu, i sorg och glädje. Självklart svarade jag på den annonsen! 

I oktober är det 20 år sedan jag blev diplomerad dansledare och fick möjlighet att introducera heliga danser i Höllvikens församling. Lite trevande i början men sedan våren 2005 har det funnits möjlighet att delta i en grupp som träffas regelbundet. Platsen kan vara församlingshemmet, Bibliska trädgården, på vandring och givetvis i kyrkan. Vi har dansat i gudstjänster i mässans alla olika delar, ibland med enkla rörelsemeditationer.

Heliga danser är ett uttryck för lovsång, bön och tillbedjan. För mig innebär dansen djup, vila och närvaro i nuet när jag rör mig i danscirkelns gemenskap. Kroppens rörelse är en ordlös bön som ett komplement till sång, musik och andra konstnärliga uttryck i kyrkan. För att inte tala om dansens positiva hälsoeffekter! Det krävs balans, rörlighet och uthållighet för att hänga med i svängarna. Dansen är ett konkret uttryck för hela vår varelse med kropp, själ och ande. En helhet inför Gud.

När, eller om, du vågar svara på en kontaktannons vet du inte vart den kan leda. 1991 svarade jag på min första när arbetsförmedlingen sökte medarbetare till Stora Hammars kyrka och kyrkogård. Se vart det ledde mig! Till fördjupade relationer, till Gud, till medmänniskor, till skapelsen och framför allt till mig själv.

Vi kommer att fira 20 år med heliga danser i Höllvikens församling. Mer information kommer inom kort. 

Susann Persson, ideell medarbetare och ledare för heliga danser