Två kvinnor höjer nävarna i skyn mot färgglad bakgrund.
Lyssna

Krönika: ”Att vara jämställda”

Diakon Anna Gustafsson tar tempen på Martin Luthers kvinnosyn.

”Ååå tjejer, ååå tjejer vi måste höja våra röster för att höras”. Sången skrevs av Suzanne Osten och Margareta Garpe och gavs ut 1971, men redan dessförinnan hade många kvinnor och tjejer höjt sina röster för rättvisa och jämställdhet. Trots den ihärdiga kampen för ett mer jämlikt samhälle finns det mer att önska. Fortfarande görs allt oavlönat hemarbete mest av kvinnor, män och kvinnor har inte lika lön för lika arbete samt inom elitidrotten finns det inte samma ekonomiska karriärmöjligheter för kvinnor och män.

Hur såg 1500-talets Martin Luther på jämställdhet?

Martin Luther kan ses som en försvarare av kvinnans värdighet. Uppfattningen att han var mer för en mer jämlik kvinnosyn har understötts bland annat med hänvisning till att Luther kritiserade Aristoteles uppfattning om att kvinnan skulle vara en ”sämre man”.

Hustrun Käthe

Väldens första protestantiska prästäktenskap ägde rum år 1525 då Martin Luther gifte sig med sin Katharina von Bora, även kallad Käthe. Paret fick sex barn tillsammans och Martin hjälpte gärna till att undervisa både pojkarna och flickorna och följde intresserat med i deras utveckling. Han frågade med glädje sin hustru till råds i olika situationer och behandlade henne som en jämlike.     

Käthe gick inte bara upp i hushållssysslor utan var mycket intresserad av ”bordssamtalen” som var samtal som ägde rum vid de gemensamma måltiderna, ibland med inbjudna gäster. Där avhandlades kyrkliga aktuella frågor både på tyska och på latin.

Käthe var även ett stöd då Luther drabbades av anfäktelser, som vi idag nog skulle kalla tvivel. Hon var inte tystlåten och undergiven, utan ägde i hög grad talets gåva.
En gång fick familjen besök av en engelsman som konverserade på dålig tyska. Martin föreslog genast att Käthe skulle hjälpa till med undervisning i tyska språket.

Käthe uppmuntrade också ofta sin make och ett exempel på det finner vi i följande episod: Martin Luther hade varit sjuk men blev bättre. Själsligt sett verkade han däremot nedbruten. Han bara satt och stirrade ut i tomma intet. Käthe försökte på alla upptänkliga sätt att liva upp honom. Men när det inte tycktes hjälpa, klädde hon sig i sorgkläder och gick in till sin Martin. Han tittade förskräckt på henne och undrade vad som stod på. 

– Det är så förfärligt, sade Käthes sorgset. Gud är död. 
– Vad menar du? 
– Jo, att döma av ditt beteende måste Gud vara död, annars skulle du ju bruka din tro att hjälpa dig ur håglösheten.

Luther stirrade på henne en lång stund, och så sa han:
- Du har rätt Käthe, och du har hjälpt mig en hel del. Var snäll och byt kläder, så skall jag genast börja arbeta. 

Det finns 20 brev bevarade som Martin har skrivit till sin hustru. De är skrivna i en kärleksfull, skämtsam ton. Käthe tilltalade alltid sin man med er eller Doctor och Luther tilltalade sin hustru med Doctorissa. I dag skulle vi nog anse att äktenskapet var så jämställt som det var möjligt på den tiden.

Jämlikhet en följd av kristen människosyn

Kyrkan har inte alltid varit bra på att förespråka jämställdhet mellan kvinnor och män. Men Jesus behandlade alltid kvinnor och män på samma villkor. Han lyfte ofta upp kvinnor och det kvinnliga perspektivet, vilket var mycket ovanligt på den tiden. Så låt oss i dag utgå från det goda exemplet och fortsätta arbetet med allas lika värde.