En ikon av Jesus med två olika ansiktsuttryck.

Så får du mässkoll på 5 minuter

Här är en snabbguide till pastoratets vanligaste mässor.

Högmässa

Är den vanligaste formen av gudstjänst i Svenska kyrkans församlingar. I högmässan delas bröd och vin i nattvarden. Vi lyssnar till bibeltexter och predikan som har med söndagens tema och innehåll att göra. Vi sjunger psalmer och ber för världen, våra medmänniskor och oss själva.

Mässa

En gudstjänst med nattvard, men med färre liturgiska moment än en regelrätt högmässa.

Enkel mässa

Enklare och kortare variant av mässa.

Kvällsmässa

Enklare och kortare variant av mässa som firas under kvällstid.

Gudstjänst

Gudstjänsten kan påminna om högmässan, men den firas utan nattvard. Den kan också ha färre fasta moment och den kan ha en särskild inriktning.

Musikgudstjänst

Här står musiken i fokus. Musikgudstjänsten kan innehålla gemensam psalmsång, solosång eller körsång – ibland med större körverk. Utöver all musik kan mässan också innehålla några ord som knyter an till temat i musiken.

Temagudsjänst

Temagudstjänst innebär att gudstjänsten fokuserar på ett specifikt ämne. I vårt pastorat har vi många olika temagudstjänster på ett år. Temagudstjänsten är ett sätt att förstärka söndagens tema eller en annan viktig dag i veckan, exempelvis förintelsens minnesdag eller den helige Franciskus dag (djurens skyddshelgon). Temagudstjänsten har i regel sin egen form som skiljer sig från traditionell liturgi.

Friluftsgudstjänst

Firas som en vanlig gudstjänst fast utomhus.

Mässa i stillhet/stilla mässa

Här sjunger vi enkla och stillsamma sånger från Taizé, övar oss på att vila i tystnaden och firar en enkel mässa med alkoholfritt vin. Ibland har mässan meditativa inslag och teman, exempel på teman kan vara helighet eller att andas närvarande. Uppläggen i Skanör-Falsterbo och Höllviken kan se något olika ut.

Dansmässa

Mässa med inslag av heliga danser, alltså en slags cirkeldans – ofta av meditativ karaktär. I Höllvikens församlings finns en danstradition sedan 20 år tillbaka. Mer information om hur detta uppmärksammas kommer inom kort.