Helgonet S:t Olofs håller en flagga med texten föreläsningar.

S:t Olofs föreläsningar hösten 2024

Under hösten bjuder S:t Olofs akademi in till fem föreläsningar med lokal förankring. Vi kommer bland annat att få lära oss mer om Den heliga Birgitta, den sjungande reformationen och det ryska mysteriet. Varmt välkommen!

Höstens föreläsningar från S:t Olofs akademi:

11 september: Mitt livs resa – några erfarenheter från resan

Lennart Nilsson (civilingenjör, hedersdoktor i ekonomi vid Lunds universitet, tidigare vd, styrelseordförande och styrelseledamot i flera kända bolag i Skåne och två gånger svensk mästare i handboll) delar med sig av erfarenheter från sitt livs resa.

2 oktober: Den sjungande reformationen

Carl Axel Aurelius (prof. och biskop em., initierad Luther-forskare och författare) föreläser om musikens och psalmdiktningens betydelse och förnyelse vid reformationen. Luthers antagonister påpekade upprört hur hans psalmer fick än större inverkan än hans predikningar.

30 oktober: Den heliga Birgitta – änka, åttabarnsmamma och jungfru

Erik Bergman (i fjol prästvigd i Lund) disputerade nyligen på en avhandling om Heliga Birgitta (1303–1373), Sveriges och Europas skyddspatron. Birgitta tillhörde sin samtids maktelit och grundade Birgittinorden. Erik kan som få lyfta fram Birgittas liv i Vadstena liksom hennes betydelse i dag.

27 november: Birger Sjöberg – liv och dikt

Eva Haettner Aurelius (prof. i litteraturvetenskap vid Lunds universitet) föreläser om Birger Sjöbergs (1885–1929) dikter som talar om tro. Vi får bland annat ta del av dikter ur ”Kriser och kransar” och ”I himlens sal”.

18 december: Ryssland. En rebus, insvept i ett mysterium inuti en gåta

Christer Manhusen (ambassadör som tjänstgjort i Moskva, Washington, Genève och Sydamerika, konsult för SAAB:s Jas Gripen-projekt, styrelsemedlem i Drottning Silvias Barnfond och kapten vid Livgardet) talar om det svårbegripliga Ryssland.

Vad är S:t Olofs akademi?

S:t Olofs akademi är ett forum för undervisning i Skanör-Falsterbo församling. Föreläsningarna hålls under hösten/vintern i Falsterbo församlingshem och börjar klockan 16.00. Ingen anmälan krävs och föreläsningarna är gratis.

Mer från S:t Olofs akademi?

Vill du fördjupa dig i bibeln? Under hösten bjuder vi in till bibelstudier vid ett flertal tillfällen. Klicka här för att läsa mer.

Du är också varmt välkommen till en bibeldag i stor gemenskap. Vi studerar bibeln och njuter av både fika och lunch i stor gemenskap. Klicka här för att läsa mer.