Kvinna dansar fram i gula tygskor.

Susann Persson: ”Våga ta stegen och se vart de leder”

I senaste numret av tidningen ”Näset” kan du läsa flera texter om hopp. Här är Susann Perssons.

Var sak har sin tid. För mig är det väldigt tröstefullt att det som jag uppfattar som svårt inte varar för evigt. Vår tillvaro är på både gott och ont. Den innehåller ljus och mörker – och det gäller att inte fastna i mörkret. Det är hos mig själv hoppet börjar! Hur jag själv väljer att tänka och se på saker. Hopp för mig är att våga lita på mig själv och lyssna till mina erfarenheter, att se att det goda är större än det onda.

Hoppet är gnistan som ger mig ork och mod att göra en liten sak i taget, att ta det steg för steg. Jag vill och kan göra för mig själv och för människor jag möter små saker som verkar obetydliga men som är av stor betydelse. Små förändringar kan väcka hopp och ge vilja och beslutsamhet att göra det som behövs göras för att ändra synen på framtiden. Hopp är också att lita på att om jag inte själv orkar så finns det någon där för mig, som stöttar när jag vacklar. Steg för steg. Det är vad jag kan ta för livets och för framtidens skull.

Inom heliga danser/cirkeldanstraditionen finns flera danser där vi kan gestalta detta. Danser som pendlar mellan mörker och ljus. Vi går in mot cirkelns centrum, backar ner i mörkret för att sedan återigen ta steg in och upp i ljuset. Pulserande utåt och inåt som en slags andning. Samma steg om och om igen påminner oss om att efter mörker kan vi åter befinna oss i ljus. Även i de trevande tveksamma stegen kan vi vila i våra erfarenheter och hitta styrka och mod att klara av vår fortsatta livsvandring. Vi rör oss och lever våra liv mellan himmel och jord, mellan det som har varit och det som ännu inte är. Det finns danser för livets olika skiftningar. Sorg och glädje, död och pånyttfödelse, fest och högtid, årstidernas växlingar och fruktbarhet. Många danser uttrycker en bön eller en lovsång till Gud. Vi dansar i cirkel eller spiralform, oftast hand i hand, givande och mottagande. En livets dans för kraft, hopp och tillit. Mittpunkten står för vårt innersta centrum och för Guds närvaro. Cirkeln är en universell symbol som uttrycker alltings samhörighet och enhet. Det är inga uppvisningsdanser utan gemensamma danser där alla kan vara med. Heliga danser har sina rötter långt bakåt i tiden och vi rör oss både till dåtida och nutida musik.

Du är välkommen att bli en av oss som dansar heliga danser i Höllvikens församling. Våren 2024 dansar vi i Kyrkans hus onsdagar 13 mars-15 maj klockan
15.15-17.00.

Susann Persson, dansledare