Skisser av den en ny nattvardskalk för Falsterbo kyrka.
Foto: Silversmed: Magnus G:son Liedholm

Vill du vara med och sponsra Falsterbo kyrkas nya kalk?

Vi tar tacksamt emot ditt bidrag.

Falsterbo kyrka ska få en ny nattvardskalk. Den kommer att designas och tillverkas av ädelsmeden Magnus G:son Liedholm, en framstående silversmed som bor och verkar i Skanör.

Som synes på ritningarna ska kalken tillverkas i silver med unika motiv på de fyra sidorna och silvervågor som strömmar från kalkens mitt ner mot dess botten. Noden, det vill säga mittpartiet, kommer att bestå av bärnsten från Skanör och Falsterbo. Vill du bidra med en sten är du varmt välkommen att lämna den på expeditionen i Skanör.

Kalken kommer att finansieras genom en insamling och församlingsherde Johan Herbertsson hoppas att det finns ett intresse av att bidra ekonomiskt.

QR-kod för swishbidrag till insamling av ny kalk i Falsterbo kyrka.

– Falsterbo kyrka betyder så mycket för vår församling. Dess vackra medeltida kalk har i århundraden burit det välsignade vinet med Kristi blod till generationer av församlingsbor. Kyrkans kalk är så gammal och värdefull att den endast bör användas vid större högtider, så att den bevaras för framtiden. Därför behöver vi en ny kalk som pryder kyrkan och kan bli till välsignelse för vår församling, säger han.

Så swishar du ditt bidrag till kalken

Scanna QR-koden nedan: