Foto: Åke Mossberg

Nora Kyrkokör

Nora Kyrkokör grundades 1897 i Nora kyrka av organisten Axel Hambraeus och kören firade 125-årsjubileum år 2022. Kören består av 45 sångare och sedan 1996 är organisten Marie J:son Lindh Nordenmalm dirigent för kören.

Kören framträder regelbundet vid kyrkoårets större helgdagar, gudstjänster, konserter och allsångskonserter med sakral och profan musik från olika epoker, svensk körlyrik, musikal, pop, jazz, gospel, folkmusik och nykomponerat i olika genrer.

Tillsammans med Bergslagens Kammarsymfoniker, solister och dirigenten Marie J:son Lindh Nordenmalm framför Nora Kyrkokör större verk i Nora kyrka som Johannespassionen, Matteuspassionen och Juloratoriet av Bach, Gloria av Vivaldi, Messias av Händel, Requiem, Kröningsmässan och mässor av Mozart, Requiem av Fauré och Jenkins, Juloratorium av Saint-Saëns och Rosenberg, Förklädd Gud av Larsson med flera verk.

Med musiker och solister har Nora Kyrkokör i Nora kyrka uruppfört Transmission Mass av Björn J:son Lindh 2003, uruppfört Keltisk mässa av Lars Eriksson 1999, Sacred Concert av Duke Ellington, Jesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber, jazzkonsert med musik av Lars Gullin, Missa Criolla av Ariel Ramirez och Misa campesina Nicaragüense av Carlos Meija Godoy med den argentinska gruppen Markama, folkdansmässan Träd in i dansen av Per Harling och Susanne Bågenfelt, gospelkonserter, Luciakonserter och Vi sjunger in julen tillsammans med Nora kyrkas Minikör, Familjekör, Barnkör, Ungdomskör och Nora Kammarorkester.

Nora Kyrkokör har samarbetat med kända artister som Björn J:son Lindh, Janne Schaffer, Cyndee Peters, Thomas Di Leva, Tommy Nilsson, Roger Pontare, Christer Sjögren, Erland Hagegård, Göran Fristorp och Anna-Lotta Larsson.

Nora Kyrkokör har spelat in dubbel-CD år 2010 ”Jul i Nora kyrka” med orkester, solister, Nora kyrkas Barnkör och Ungdomskör samt CD ”Vinterhamn” år 2005 med Björn J:son Lindh, Ted Ström, Torbjörn Carlsson, Marie J:son Lindh Nordenmalm och Nora Kammarkör.

Nora Kyrkokör har medverkat i fyra jul- och nyårsprogram i SVT från Nora kyrka 2010, Julkonsert och två Lovsångsprogram i SVT från Nora kyrka 1997, allhelgonagudstjänst i SVT från Nora kyrka 1994 och Julspel i Järnboås kyrka i SVT 1991 tillsammans med Järnboås Kyrkokör, Järnboås kyrkas barn- och ungdomskörer, Vikers Kyrkokör och Vikers kyrkas barn- och ungdomskörer.

Med musiker och solister har Nora Kyrkokör medverkat i Sveriges Radios musikgudstjänster från Nora kyrka med Mariamusik 20/12 2020 och Anders Frostensons psalmer 23/7 2006.

Nora Kyrkokör gör körresor utomlands och i Sverige. Kören har gett konserter i Tyskland, Polen, Holland, Italien och Sverige.

Varmt välkommen till glädje, gemenskap, sång och musik i Nora Kyrkokör!