Elisabet Jonsson tillförordnad kyrkoherde

Nyhet Publicerad

Tidigare i vår drabbades Eva Branzell av sjukdom. I väntan på att en ny ordinarie kyrkoherde rekryteras leds församlingen av prästen Elisabet Jonsson.

Nordmalings församling söker just nu en ny kyrkoherde*, kanske har du rent av sett annonsen i sociala medier eller på webben? Det beror på att Eva Branzell som under de senaste åren lett församlingen drabbades av sjukdom tidigare i år.

I väntan på att rekryteringen av en ny herde blir klar leds församlingens arbete av prästen Elisabet Jonsson, som är tillförordnad kyrkoherde. Elisabet är ett välkänt ansikte för många församlingsbor och även om hon nu fått ta hand om många nya arbetsuppgifter kommer du att fortsätta möta henne i gudstjänster eller vid begravningar och dop. När det gäller gudstjänster och kyrkliga handlingar får Nordmalings församling också hjälp av grannförsamlingarna och flera pensionerade präster som rycker in när det behövs, det är vi väldigt glada och tacksamma för 😊

Ansökningstiden för kyrkoherdetjänsten går ut i mitten av juni och sedan vidtar processen att intervjua kandidaterna. Det är kyrkorådet i Nordmalings församling som tillsätter ny kyrkoherde men också domkapitlet ska behörighetspröva och intervjua de sökande. Under hösten hoppas vi att rekryteringen ska vara klar så att församlingen kan få en ny ordinarie kyrkoherde.

*Kyrkoherden är den präst som leder församlingens arbete tillsammans med de förtroendevalda i kyrkorådet. Hade församlingen varit ett företag hade kyrkoherden varit VD.