Foto: Gustaf Hellsing / IKON

Begravning

I begravningsgudstjänsten överlämnar vi den döde till Gud. Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt för den som dött, och är också något att hämta kraft ur för den dödes anhöriga.

I begravningsgudstjänsten får vi tacka för det en människa gett oss. Vi kan be om förlåtelse för det som inte blev som vi hoppades och ville i vår relation. Vi får be om försoning för det som brustit mellan oss. Gudstjänstens djupaste ärende är överlämnandet av den som är död i Guds händer.

Genom begravningsgudstjänsten visar vi också respekt för kroppen. Kroppen kan inte skiljas från människan. Vi lägger kroppen till vila, prästen lyser frid över den avlidne och överlåter honom/henne i Guds omsorg och kärlek.

Boka församlingshem

I samband med en begravningsgudstjänst finns möjlighet att kostnadsfritt boka våra församlingshem för minnesstund.

Kontakta pastorsexpeditionen

OBS! Silbodals församlingshem är tillsvidare stängt p.g.a. vattenskada. Pastorsexpeditionen är därför stängd för fysiska besök. Det går bra att kontakta oss och boka tid.

Mån, ons.  kl. 9-12
Tors. kl. 14-16

Tel. 0573-136 00
E-post: nordmarkens.pastorat@svenskakyrkan.se

Besöksadress:
Silbodals församlingshem
Storgatan 8
672 31 Årjäng

Postadress:
672 23 Årjäng

Kyrkogården

Kyrkogårdarna i Nordmarkens pastorat sköts av vår kyrkogårdsförvaltning. Hos kyrkogårdsförvaltningen kan du få hjälp med t.ex. gravskötsel. Du är välkommen att kontakta oss om du har frågor och funderingar!

Vill du beställa en kondoleans?

Här kan du se vilka kondoleanser vi förmedlar.