Ikonmålning-kurs

Nyhet Publicerad Ändrad

Nu erbjuder vi en ny Ikonmålningskurs i Margaretakyrkan. 14–18 augusti kommer ikonmålare Lisa Chemnitz till Oslo för att leda oss arbetet med ikonerna.

Kursen kräver inga särskilda förkunskaper är nödvändiga förutom att du vill vara med. Kurserna i ikonmålning är både för dig som är nybörjare och dig prövat på ikonmålning tidigare. Alla är välkomna!

Här får du lära dig grunderna; teknik och material och ikonens historia och teologi. I samråd med läraren bestämmer var och en motiv. Du som inte målat tidigare börjar med att måla en ansiktsikon av Kristus eller Jungfru Maria.

Dagsrytmen under dagarna präglas av bön och arbete. En viktig del av arbetet med ikonen är att leva i gemenskap med förebilden Kristus. Vi inleder varje dag med en morgonbön i kapellet.

Medverkande
Lärare är Lisa Chemnitz, ikonmålare som målat ikoner till många kyrkor och som delar med sig av sina kunskaper i många kurser.

Preliminärt schema
Kursen hålls 14-18 augusti i Margaretakyrkan i Oslo. Vi startar med morgonbön i kapellet kl. 9 och målar fram till kl. 16. Medtag egen lunchpakke.

Kursen avslutas på söndagen med andakt och ikonvälsignelse.

Pris
Kurskostnaden är 1500 kr. Utöver det tillkommer ev materialkostnad (ca 800 kr)  Lunch ingår ej.

För mer information om kursen, kontakta Ami Hall 92 03 55 33

Anmälan senast fredag 2 augusti här.

Här kan du anmäla dig till kursen.

Anmälan är bindande OBS! Begränsat antal platser. Vi förbehåller oss rätten att ställa in kursen vid för få anmälningar.

Ikon betyder bild

Här kan du läsa lite mer om vad Ikonen betyder.

Oslo

Här kan du läsa mer om Svenska kyrkan i Oslo och Margaretakyrkan - svenskarnas egen kyrka.