Foto: Görel RM

Kyrkorna blir mer öppna

Nyhet Publicerad

Ett nytänkande projekt som förhoppningsvis kan göra kyrkor över hela landet mer tillgängliga är nu i full gång.

Äntligen är det omtalade automatiska låset på plats i Bro och Slite kyrkor.
De första veckorna har fungerat utan problem. Låset styrs på distans, men har en förprogrammering på att vara öppen klockan 7-19 dagligen under
sommaren. Det gör att kulturarvet blir tillgängligt för fler!
Intresset för lösningen har varit stor, allrahelst med tanke på att man även kan koppla på andra typer av övervakning i systemet. I Bro och flera andra
kyrkor har man startat med att mäta temperaturerna, men efterhand kan rörelsedetektorer och kamera kopplas på för att ytterligare göra kyrkorna
säkra och tillgängliga.
Projektet startades av Norra Gotlands pastorat i nära samarbete med Visby stifts kansli, Samfälligheten Gotlands kyrkor, Eniki och Geab. Länsstyrelsen
har varit en god samarbetspart.
Målet är att inom några år ha installerat tekniken i alla kyrkor på norra Gotland, och redan under sommaren ha fått igång även Stenkyrka kyrka.
Innan just det här systemet valdes tittade man på flera olika lösningar, några var väldigt kostsamma. Det här är en påbyggnad av redan installerade delar.

Frivilliga möjliggör besöken
Tidigare stod kyrkorna öppna under sommarhalvåret, många dygnet runt, vilket var väldigt uppskattat. Men tyvärr drabbades flera kyrkor av stölder och
skadegörelse och försäkringsbolaget har sagt ifrån att öppning och stängning måste kontrolleras och ske inom vissa tider.
Tack vare stora ideella insatser från sockenbor kunde kyrkorna hållas öppna förra sommaren, och i stor utsträckning även denna. Även om automatiska lås införs, så kommer sockenborna fortfarande att behövas för daglig tillsyn, men den kan ske när som under dagen.

Har du frågor om projektet, kontakta Christoffer Malmqvist 0498-22 27 08.