En ängel av trä med en stjärna i sin hand.
Foto: Ewa Monikander

Dop

Välkommen till kyrkan och Guds stora familj!

Ett barn betyder stor glädje. Även kyrkan vill erbjuda en bra start på det nya livet genom dopet. Dopet vill visa att barnet är älskat och efterfrågat av Gud. Inför en okänd framtid vill Gud ge barnet trygghet och en meningsfull livsväg.

Men dopet har ingen åldersgräns. Små barn, konfirmander eller vuxna, alla är lika välkomna att bli döpta.

Dopet innebär att den som döps blir medlem i Svenska kyrkan. Samtidigt blir man en del av den världsvida kristna kyrkan.

Vid dop av små barn brukar en dopklänning användas. Sådan finns att låna från församlingen. Klänningens överdrivna längd är en symbol för att det finns plats att växa i tron.

Dopet är också en anledning till fest, och om du vill kan du låna lokal av församlingen. I Vågbrokyrkan finns samlingssalen, i Norrala Sockenstugan och i Trönö finns församlingshemmet.

Vid dopet får barnet en Dopängel. Den hängs upp i dopträdet som står längst fram i kyrkan. En gång om året bjuds alla dopbarn med familjer in till dopfest, då ängeln får följa med hem.

Dopängel med ett gult hjärta bakom sig på en gren i dopträdet.
Foto: Ewa Monikander

Boka dop

För att boka dop fyll i formuläret nedan. Observera att bokning endast är preliminär tills du fått en bekräftelse!

Du kan också kontakta expeditionen; tfn 0270-300 95 eller epost norrala.pastorat@svenskakyrkan.se

I vilken kyrka vill ni boka dop?

Vill du låna församlinghem i samband med dopet?

Tack för att du väljer att döpa ditt barn i Norrala-Trönö församling!