GDPR

Information om samtycke till behandling av personuppgifter och bilder i samband med anmälan till församlingens verksamhet

Från och med 25:e maj 2018 ersätts PUL (personuppgiftslagen) med GDPR. Här nedan finner du en kort beskrivning av vad GDPR innebär. Har du frågor så kontakta oss!

Personuppgifter (namn, adress, telefon, e-post, personnummer) som lämnas i samband med anmälningar till församlingens verksamhet, sparas bara så länge verksamheten pågår. Dina uppgifter hanteras enligt dataskyddsförordningen (GDPR). Personuppgifter som lämnas i samband med fakturor- t.ex. läger-avgifter eller flyg/ tågbiljetter sparas enligt gällande bokföringsregler.

Vid information om allergier/specialkost kan uppgifterna lämnas ut till ansvarig för köket på eventuell kursgård.

Vid lägerverksamhet behöver församlingen ta in uppgifter om din hälsa för att på bästa sätt kunna hjälpa dig om det skulle hända något på lägret. Uppgifter om hälsa behandlas konfidentiellt och raderas vid hemkomst.

Ditt personnummer behövs för att vi ska kunna registrera din anmälan i församlingens verksamhetsregister. Har du skyddad identitet eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, skicka inte in din anmälan via mail, utan ta istället personlig kontakt med församlingen.

Du har enligt GDPR rätt att få besked om vilka personuppgifter församlingen innehar om dig och hur vi behandlar dina uppgifter. För att få veta vilka uppgifter Norrala-Trönö församling behandlar om dig, kontaktar du oss skriftligen. Du har rätt att när som helst återkalla ditt samtycke.

Enligt datainspektionen måste varje församling utse ett dataskyddsombud. I Norrala-Trönö församling är det Karin Lindberg. Vill du kontakta Karin så ring: 0270-300 95 eller maila: norrala.pastorat@svenskakyrkan.se

Vill du vara med på bild?

Vi använder ofta bilder på vår hemsida, i tryckt material och i sociala medier för att berätta både i text och bild om församlingens verksamhet.  Bilderna vi tar används alltså i olika former av tryckt informationsmaterial, i församlingens folder som skickas ut till samtliga hushåll i församlingen, på vår egen webbplats och på sociala medier.

Bilderna i vår bildbank gallras ut när de inte längre känns aktuella, men vissa bilder sparas länge om det finns ett intresse att dokumentera byggnader eller verksamhet.

Den som finns på bild i vår bildbank har rätt att få tillgång till dessa bilder,och även kräva att de raderas. Den som samtyckt till att bli fotograferad kan när som helst ta tillbaka sitt samtycke. Vill du dra tillbaka ditt samtycke kontaktar du Norrala-Trönö församling. Den användning som gjorts av bilderna innan samtycket tas tillbaka påverkas inte av att samtycket dras tillbaka.

För den som finns på bild i bildbanken och inte tycker att Norrala-Trönö församlings hantering av bilder är korrekt, finns möjlighet att klaga hos Datainspektionen. Datainspektionen är tillsynsmyndighet när det gäller all hantering av personuppgifter, dit även bilder på personer räknas.