Norrala kyrka
Foto: Sandra Dewerud

Vi söker ny kyrkoherde

Välkommen med din ansökan senast 15 oktober!

Vi är en landsortsförsamling belägen norr om Söderhamn med ca 3 100 personer som är kyrkotillhöriga vilket motsvarar strax över 70 procent av befolkningen. Vi har tre kyrkor i Norrala, Trönö och Vågbro. Församlingen sträcker sig från skog till kust. Norrala består av jordbruksbygd med byar, skog och gårdar, Trönödalen lever upp till begreppet levande landsbygd. Vågbro är en mindre tätort som angränsar till Söderhamns församling. Församlingen har en lång kuststräcka där anrika Skärså fiskeläge ligger. I församlingen finns Trönö medeltida kyrka och Nathan Söderbloms födelsegård. Inom församlingen finns låg-mellan och högstadieskolor.

I församlingsinstruktionen nedan kan du ta del av möjligheter och utmaningar vi står inför.

Bland annat kan du läsa vårt pastorala program med

-          Gudstjänstutveckling

-          Särskilda insatser för barn och unga och samverkan med idrottsrörelsen

-          Ideellt medarbetarskap

-           Pilgrimscenter samverkan och nätverksbyggande

-          Utveckling av den diakonala verksamheten

Du vill vara med om att vårda församlingen och dess mångsidiga verksamhet.

Du ska vara en samlande och närvarande kraft. Du är en god teolog och andlig ledare som är grundad i kyrkans tro och liv. Du samverkar med andra trossamfund, samarbetar med bygden och församlingen och alla dess aktörer och invånare utan åtskillnad, har ett öppet sinnelag och är kreativ och hittar nya lösningar.

Du är prästvigd och har genomgått den behörighetsgivande kyrkoherdeutbildningen. Du har flerårig erfarenhet av personal- och budgetansvar samt kunskap om begravningsverksamhet och fastighetsförvaltning.

Vi ser gärna att vår kyrkoherde bor och lever här i trakten. För tjänsten krävs B-körkort och tillgång till egen bil.

Intervjuer kommer att genomföras vecka 45. Referenser lämnas vid intervjutillfället.

Välkommen med din ansökan senast 15 oktober till norrala.pastorat@svenskakyrkan.se

Tillträdesdatum 2025-08-01 eller enligt överenskommelse

Fackliga kontaktpersoner:
KyrkA: Liisa Pirinen Johansson e-post: liisa.pirinenjohansson@kyrka.se

För mer information om tjänsten:

Kyrkorådets ordförande Olle Persson e-post: skogslidens@hotmail.com
mobil: 070-334 43 61,

Kyrkoherde Lise-Lott Wikholm e-post: lise-lott.wikholm@svenskakyrkan.se mobil: 072- 713 54 75