Foto: Sven-Erik Falk

Tankar inför 10.e söndagen efter Trefaldighet

Nådens gåvor

”Jag ber att de alla skall bli ett och att liksom du, fader, är i mig och jag i dig, också de må vara i oss”.
(Joh.17:21 ). Så ber Jesus i sin översteprästerliga förbön. Han talar om den heliga treenigheten:
”liksom du är i mig och jag i dig ”. Men han talar också om en annan treenighet, den som vi själva är en del av. Det är krist-enhetens treenighet med Kristus, dig och mig.
I denna söndags evangelium säger Jesus: ”Jag är den sanna vinstocken, och min fader är vinodlaren.
Varje gren i mig som inte bär frukt skär han bort, och varje gren som bär frukt ansar han så att den bär mer frukt. Ni är redan ansade genom ordet jag har förkunnat för er: Bli kvar i mig, så blir jag kvar i er. ( Joh.15 )

Det är viktigt att lägga märke till vad Jesus inte säger i sin liknelse. Han säger inte att han är stammen och vi grenarna. Han säger att han är vinstocken, hela trädet, i vika grenarna är en del, vi finns i honom och han i oss.
Det är den andra treenigheten, krist-enheten Jesus talar om där vi är ett med Kristus och varandra. Det är vad Kristi kyrka är till sitt väsen, ett levande träd med levande grenar.

Jesus väljer vinträdet som bild, av vars frukt han fyllde bägaren lyfte den och sade: ”detta är det nya förbundet i mitt blod”. Paulus väljer bilden av kroppen, den som Jesus talar om, då han bryter brödet och säger:” detta är min kropp utgiven för er”.
I nattvarden förverkligas den andra treenigheten. Det är för frukten skull som grenarna ansas och beskärs. Vildvin är vackert, särskilt på hösten, men frukt bär det inte.
Vad är det för frukter? Det är andens frukter som Paulus talar om:” Men andens frukter är kärlek, glädje, frid, tålamod, vänlighet, godhet, trofasthet, ödmjukhet och självbehärskning.” ( Gal 5 ).

Låt oss be:

Enhetens Gud,  Vi tackar dig för vår församling. Och för människors olika gåvor.
Hjälp oss att leva förenade med Kristus, vända mot världen och öppna för varandra.  I Jesu namn.
 Amen.