En man och en kvinna sitter vid ett bord och samtalar över en kopp kaffe.
Foto: Johannes Frandsen /Ikon

Diakonicentrum

Diakonicentrum är kyrkans mötesplats för gemenskap, kreativitet och stöd. Vi har extra fokus på äldre oavsett bakgrund. Diakonicentrum har fått nya lokaler i Borgholms församlingshem, mitt på torget, sen årsskiftet.

Direktnummer till Diakonicentrum:

SMS: 0768-125325

Vad är Diakonicentrum?

Volontär

Skänk tid - bli volontär hos Diakonicentrum.
Inom flera av våra verksamheter har vi volontärer.

Men om någon har denna världens goda och tillsluter sitt hjärta för sin broder, när han ser honom lida nöd, hur kan då Guds kärlek förbli i honom? Kära barn, låt oss älska inte med ord eller med tungan, utan i gärning och i sanning.

(Joh 3:17)

Matkassar

Vi samlar in matvaror till matkassar för människor i utsatta situationer och ibland  bara för att ta hand om mat istället för att slänga den.

Läs mer här hur det går till att vara t ex matkassefadder

Omsorg om varandra

Behöver du stöd eller vill du vara med och stödja?
Ta kontakt med oss!

Här finns vi

Vi finns i kyrkan på torget i Borgholm

Borgholm kyrka/ församlingshem
Ö Kyrkogatan 8
387 31 Borgholm

Skänk en gåva

Vill Du stödja oss är vi tacksamma. Störst behov är förbön därefter personer med tid och slutligen ekonomi.

Swisha gärna till 123 089 3438
Märk din gåva m ”Diakonicentrum” eller ”DC”

Skattereduktion för gåvor till Diakonicentrum

Diakonicentrum i Norra Ölands pastorat är godkänd som gåvomottagare av Skatteverket. Det innebär att du som givare kan få skattereduktion för gåvor som skänks till Diakonicentrums sociala hjälpverksamhet.

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.