Askgravplatsen på Högsrums kyrkogård
Foto: Inga-lill Svensson

Välja gravplats

Alla har rätt till en gravplats. Alla som är folkbokförda i Sverige, oavsett trossamfund, har rätt till en avgiftsfri gravplats i 25 år. Den avlidnes egen önskan ska så långt möjligt följas vid val av gravplats.

Att välja gravplats

När man ska välja gravplats är det flera frågor att tänka igenom. Det finns många olika möjligheter på de skilda begravningsplatserna.

Visning av gravplatser

Det är viktigt att de efterlevande är överens vid val av gravplats. Med respekt för den avlidna ska en gravsättning alltid betraktas som definitiv och gravfriden värnas. Om de efterlevande är tveksamma är det bättre att vänta med gravsättningen än att riskera att det blir fel. Urnan kan förvaras avgiftsfritt hos kyrkogårdsförvaltningen upp till ett år.

Inför val av gravplats är anhöriga/närstående välkommna att kontakta oss för ytterligare information och för att boka en tid för visning av tillgängliga alternativ.

Gravstenar på Högby kyrkogård

Gravplats med gravanordning

Många tror att en gravplats måste ha en sten men så är inte fallet. Det finns flera alternativ.

Minneslund

Minneslund är ett gravskick av kollektiv och anonym karaktär där avlidnas aska grävs ner inom ett gemensamt område

Askgravplatsen på Högsrums kyrkogård

Askgravplats