Foto: Niclas Fasth

Att arbeta med Kyrka-idrott

Svenska kyrkan i Norrköping arbetar aktivt för att finnas och verka inom olika områden i samhället. Ett av dessa områden är idrotten där kyrkan deltar och stöttar flera föreningar i form av bland annat matchvärdskap, familjedagar, konfirmandgrupper och samarbeten.

Lennart ”Nenne” Carlson är församlingspedagog och arbetar bland annat med Kyrka-idrott. Han har arbetat i Borgs församling under många år och var med när arbetet med Kyrka-idrott omorganiserades 2011.

– Innan dess arbetade vi med ren sponsring och reklam. Men vi vill inte bara ge bort pengar, vi vill ju samarbeta och finnas på plats och vara där människor är. Därför valde vi att göra samarbetsavtal i stället.

I samarbetsavtalet ingår alltid att kyrkan ska vara en del av föreningens krisarbetsplan och att det ska finnas ett värdegrundsarbete. Avtalen sluts på ett eller två år. Är det ett nytt samarbete så tecknas alltid ett ettårsavtal för att se hur samarbetet fungerar. Blir arbetet bra så kan det tecknas ett längre avtal.– När vi sluter ett avtal så pratar vi med klubben och går igenom vad som är lämpligt för dem. Vi gör det tydligt att det inte bara gäller pengar utan att vi vill ha ett samarbete. Vad har de för värdegrund och stadgar? Hur går de ihop med våra värderingar och tankar? Hur kan vi hjälpa varandra?

Viktigt med ideella

Just nu samarbetar Svenska kyrkan i Norrköping med IFK Norrköping, Norrköping Dolphins, Vargarna speedway, Borgia BK, Eneby BK, IK Sleipner, Smedby AIS och Tjalve Friidrott. Att komma ut på olika arenor menar Nenne är ett bra sätt att få in ideella i kyrkans organisation.

– Genom åren har vi fått med oss många människor som kanske inte skulle kommit till kyrkan annars.

En del är kanske inte ens intresserade av idrotten utan de vill vara en del av gemenskapen med oss. Möta andra människor. Våra ideella är otroligt viktiga.
Åldersspannet bland de ideella inom Kyrka-idrott är brett, berättar Nenne. Från tolv års ålder till 85. Det finns något för alla och det finns inga måsten.

– Man måste absolut inte vara med varje gång eller varje match. Man kan komma en gång, bara ibland eller varje gång. Det är det som är så fint. Vi skulle absolut inte klara det här arbetet med Kyrka-idrott om vi inte hade våra ideella.

Uppskattat samarbete

Många föreningar har brist på funktionärer. Där kan kyrkan finnas som ett stöd, menar Nenne.

– De blir alltid glada att det kommer någon och hjälper till. Som på speedwayen till exempel, där vi står och hälsar alla välkomna, delar ut godis och ger alla ett glatt mottagande. Det är jättehärligt. Och vi träffar så mycket människor. På speedwayen kan vi möta 1000 personer och på en IFK-match är det kanske 3000 personer som man säger hej och välkommen till.

Föreningarna är stolta över att ha kyrkan som samarbetspartner, konstaterar Nenne.

– Det märks att de uppskattar oss och att de uppskattar vårt samarbete. Speciellt kanske om krisen kommer och vi hjälper till med stöd och samtal.

Ett naturligt samarbete

Anders Nobrant är ordförande för fotbollsklubben IK Sleipner som samarbetar med Svenska kyrkan i Norrköping. Han menar att samarbetet alltid har känts naturligt.

– Vi har en stor del av våra medlemmar i Borgs församling och kyrkan har varit en bra samarbetspartner. Från början behövde vi hjälp med fotbollsskolan och sen har det utvecklats till mer än bara ett ekonomiskt stöd. Nu finns ideella från kyrkan på plats och är närvarande tillsammans med oss, bland annat på fotbollsskolan och som matchvärdar.

Fotbollsskolan Skrattis har funnits sedan 1981. Under de drygt 40 åren som gått är det många barn som tagit del av den kostnadsfria fotbollsskolan.

– Då finns Svenska kyrkan med på plats och håller i aktiviteter. Det behöver inte vara fotboll utan det kan vara värdegrundsarbete och att prata om hur man ska bete sig mot varandra, berättar Anders.

Något att se fram emot

Varje år i augusti kommer cirka 100 barn i åldrarna fem till tolv till skolan och för många är det en första kontakt med både föreningslivet och fotbollen. Anders menar att samarbetet med Kyrka-idrott möjliggör att fler barn kan ta del av Fotbollsskolan Skrattis och att det finns fler vuxna till stöd med i olika aktiviteter.

– Många av barnen är hemma över sommaren och har kanske inte så mycket stöd hemifrån. Det är viktigt att de kan få komma i väg och göra någonting roligt. Att det har något att se fram emot. Det är ett tydligt exempel på hur samarbetet mellan oss och kyrkan gör skillnad i Norrköping.

Kyrka-idrott i Norrköping

Svenska kyrkan i Norrköping arbetar aktivt för att finnas och verka på olika områden i samhället. Ett av dessa områden är idrotten där kyrkan deltar och stöttar flera föreningar i form av bland annat matchvärdar, familjedag, konfirmandgrupp och samarbeten.

Bli funktionär inom Kyrka & Idrott

Kyrka & Idrott medverkar vid ett stort antal evenemang varje år, i många olika klubbar, föreningar och förbund. För att kunna fortsätta att utveckla vår verksamhet på ett bra sätt behöver vi hjälp på de evenemang där vi närvarar. Vill du bli funktionär? Välkommen!

Tidningen Ett gott liv ligger på en linneduk. Bredvid står en kopp med kaffe och man anar lite gröna växter i förgrunden.

Ett gott liv

Varje år ger Svenska kyrkan i Norrköping ut tidningen "Ett gott liv" där du kan du läsa mer om Svenska kyrkans arbete i Norrköping. Här kan du ladda ner tidningensnumren eller läs artiklarna online.

Om Svenska kyrkan i Norrköping

Ett gott liv för alla. Svenska kyrkan i Norrköping vill medverka till att Norrköping blir en bra plats att leva på, för alla. Vi vill vara där människor är.