Foto: Niclas Fasth

Besök på Matbanken i Norrköping

I tio år har Matbanken i Klockaretorpet delat ut mat till behövande familjer och personer i Norrköping. Arbetet är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Hela människan och Stadsmissionen. Vi gjorde ett besök i matbanken för att ta reda på mer om hur det går till och hur behovet ser ut.

Matbanken är en del av Svenska kyrkans diakonala arbete. Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att möta människor i utsatta livssituationer med respekt och solidaritet.

Vi möter upp diakoniassistent, och blivande diakon, Vivian Youssef Gabro och diakon Eva Fremred i Matbankens lokaler i Klockargården. Just nu råder det ett stilla lugn, men snart kommer det vara fullt upp när månadens matleverans från Hela människan kommer.

Maten som delas ut skänks av matvarubutiker och är sådan som inte kan säljas i butik men som är fullt ätbar. Hela människan och Stadsmissionen hämtar upp maten som delas ut till olika församlingar och samfund i stan.

– Det är ofta mat som har kort datum, berättar Eva. Den delar vi ut direkt eller så fryser vi in det. Vi har utdelning en gång i månaden men det kommer folk mellan tillfällena också.

Utdelning året om

Tidigare hade matbanken uppehåll i sin utdelning under sommaren och julen. Men nu är leveranserna och utdelningarna i gång året runt.

– Vi har valt att inte ha pauser längre, förklarar Vivian. Hos många barnfamiljer är det kämpigt när skolan har uppehåll och barnen inte kan få skollunch. Därför är det extra viktigt att vi delar ut mat under sommar och jul.

Både Vivian och Eva märker att behovet har ökat. Bara sedan i somras märks det en tydlig skillnad. Det är många som söker hjälp. Ofta är det ekonomin som inte går ihop. Fler lever på marginalen i det tuffa ekonomiska klimatet.

Många känner skam

Många som söker hjälp tycker att det är jobbigt, förklarar Eva vidare. Ofta är det personer som redan kämpat mycket och som tycker att det är skamfyllt att söka hjälp.

– De har vänt på varenda sten. Varenda krona. De vill klara sig själva. De vill inte behöva komma hit. Men de har försökt på alla andra ställen. Kyrkan blir ofta en sista utväg.

– Det finns ingenting fel i att söka hjälp när det är svårt, menar Vivian. Och man måste inte vara medlem eller troende för att få hjälp. Svenska kyrkan är en folkkyrka och alla är välkomna oavsett vem du är eller vilken tro du har.

Lång och kort sikt

Innan man får mat från Matbanken görs en ekonomisk utredning. Den hjälpsökande får träffa någon i diakoniarbetslaget och tillsammans tittar man på vilka inkomster, utgifter och vilken hjälp som behövs. Det är viktigt att tänka både på lång och kort sikt, menar Eva.

– Matkassen är en kortsiktig hjälp men ett bra sätt att börja. Sen får vi se hur vi kan gå vidare mer långsiktigt. Det kan exempelvis vara att hjälpa till med kontakt till myndigheter eller hyresvärden.

Viktigt med ideella

En viktig del i Matbankens arbete är de ideella. De hjälper till att ta emot maten, sorterar och förbereder. Idag är Astrid Modin, Elisabet Nyström och Eva Platin med och hjälper till. Elisabet och Eva var med när matbanken startades.

– Från början hade vi bara en frys och ett skåp, berättar Eva. Det var all förvaring vi hade. Det har växt en del sen dess, säger hon skrattar.

- Hur många familjer är det som kommer nu?

– Ja, det är väl ett tjugotal kanske. En, två tre… Medan Eva räknar på listan tar
Astrid vid:

– Det är alltifrån enskilda hushåll upp till sex personer. Just nu har vi många barnfamiljer.

– 18 familjer står på listan idag, konstaterar Eva. Det känns skönt att kunna bidra till alla som behöver. Jag tycker det är sorgligt att det är så många som behöver hjälp men det känns fint att kunna ge dem något, menar hon.

– Ja, det tycker jag med, instämmer Astrid och fortsätter. Man blir lycklig när man kan dela ut mat till dem som behöver det.

En livsviktig verksamhet

Dagen efter matleveransen möter vi upp en kvinna som kommit till Matbanken. När matkassarna delades ut igår var hon och familjen bortrest. Men Charlotte, som arbetar som diakoniassistent i församlingen, har löst det så att de fick komma idag i stället.

– Vi är lite flexibla! Fyller Charlotte i medan hon letar igenom skåpen. Kalaspuffar, ägg och kött åker ner i lådan med mat.

– När man har det väldigt tufft och det inte finns mat på bordet så är det här livsviktigt, förklarar kvinnan. Det är hemskt att inte veta om barnen kan få mat…

Hon beskriver en verklighet där matpriserna ökat och biståndet inte
hängt med. Så här dyrt har del aldrig varit tidigare, förklara hon. Det är svårt att få vardagen att gå runt. Matbanken betyder mycket för henne och hennes familj.

– Det har funkat bra under tiden som vi har kommit hit. Det har varit jättebra och det hjälper otroligt mycket. Vad hade man gjort om inte det här hade funnits? Då hade det varit riktigt illa. Det hade inte alls varit bra, avslutar hon.

Tidningen Ett gott liv ligger på en linneduk. Bredvid står en kopp med kaffe och man anar lite gröna växter i förgrunden.

Ett gott liv

Varje år ger Svenska kyrkan i Norrköping ut tidningen "Ett gott liv" där du kan du läsa mer om Svenska kyrkans arbete i Norrköping. Här kan du ladda ner tidningensnumren eller läs artiklarna online.

Om Svenska kyrkan i Norrköping

Ett gott liv för alla. Svenska kyrkan i Norrköping vill medverka till att Norrköping blir en bra plats att leva på, för alla. Vi vill vara där människor är.