Ett gott liv 2023

Här kan du läsa Ett gott liv 2023. I detta nummer kan du bland annat läsa om arbete med Kyrka-idrott, matbanken, arbete med kyrka-polis och Mat i Navet.

”Bor du här i kyrkan?” En flicka som ser ut att vara ungefär tre år kliver in genom dörren och tittar allvarligt på mig. Jag sitter vid ett bord i ett mindre rum innanför den stora kyrksalen och signerar ett dopbevis. Om en stund ska flickans bror döpas och jag förstår att hon undrar över vem jag är. Plötsligt ser jag mig själv utifrån. I de vita prästkläderna så hör jag, i flickans ögon, självklart ihop med rummet omkring mig. Vi har ett mycket bra samtal om livet och Gud, innan vi går ut och möter brorsan och resten av familjen.

Ibland brukar mina medarbetare och jag säga till varandra att man borde skriva en bok om livet i kyrkan! Det finns så många starka och livsavgörande ögonblick som äger rum, ibland när man minst av allt väntar det. Både tårar och skratt är nära, allvar och humoristiska situationer – som livet är. I tidningen som du håller i din hand får du veta lite mer om vad Svenska kyrkan är och gör.

Svenska kyrkan i Norrköping har som valspråk: Vi vill bidra till ett gott liv för alla i vår stad och trakt – oavsett vem man är. ”Ett gott liv” kan förstås betyda en massa olika saker, men kanske handlar det djupast om att få leva sitt liv i samklang med sig själv och andra, i öppenhet mot något som är större än allt. Det kan till exempel vara att sjunga i kör och känna hur musiken flödar genom kroppen. Det kan också handla om att fira gudstjänst eller att heja på IFK Norrköping, genom Kyrka-idrott. Man kan ge av sitt engagemang som ideell eller
förtroendevald. Läs gärna tidningen och vill du veta ännu mer, tveka inte
utan hör av dig!

Katarina Wändahl
Kyrkoherde

Online-artiklar

Besök på Matbanken i Norrköping

I tio år har Matbanken i Klockaretorpet delat ut mat till behövande familjer och personer i Norrköping. Arbetet är ett samarbete mellan Svenska kyrkan, Hela människan och Stadsmissionen. Vi gjorde ett besök i matbanken för att ta reda på mer om hur det går till och hur behovet ser ut.

Att arbeta med Kyrka-idrott

Svenska kyrkan i Norrköping arbetar aktivt för att finnas och verka inom olika områden i samhället. Ett av dessa områden är idrotten där kyrkan deltar och stöttar flera föreningar i form av bland annat matchvärdskap, familjedagar, konfirmandgrupper och samarbeten.

Cecilia - polispräst

Det är en regnig novemberdag i Norrköping. Cecilia skyndar på stegen mot polishuset. Snart är det dags för utsättning, det möte då polisen samlar ihop kollegorna inför arbetspasset, gör dagens brief och fördelar de patruller som ska åka ut. Det är en helt vanlig dag i en polisprästs liv.

Kyrkorummet som pedagogiskt verktyg

Kyrkorummet. Av många kanske sett som en plats där man talar med den lilla rösten, rör sig försiktigt och respektfullt. Samtidigt är barnet i centrum i den kristna tron. Det har en naturlig plats i centrum och också i kyrkorummet!