Foto: Leena Määttä

Gravskötsel

Kyrkogårdsförvaltningen åtar sig att mot en avgift vårda och underhålla graven.

Skötsel av gravplats innebär att gravplatsen hålls i ordnat och värdigt skick. Kyrkogårdsförvaltningens ansvar avser tiden maj-september.

Grundskötsel innefattar följande
- Gräsklippning/trimning av gravplats.
- Kantklippning av gräskant ca10 gånger.
- Luckring och ogräsbekämpning ca10 gånger.
- Borttagande av skräp och vissna blommor en gång per vecka.
- Formklippning av buskar, gödsling samt vattning.

På våren: Borttagning av höstdekorationer, omgrävning av rabatter och vid behov påfyllning av jord, vårstädning och nedklippning av perenner samt rosor.

På hösten: Borttagning av ettåriga växter och iordningställande av gravrabatter.
OBS! Även egenplanterade växter tas bort.

Plantering innefattar följande: Vår- och sommarplantering. Höstplantering av ljung. Plantering av perenner.
Plantering sker under förutsättning att grundskötsel betalas.

Ändring av "stående beställning" bör göras året innan beställningen ska börja gälla.

Vid nybestställning av grundskötsel förutsätter vi att planteringsytan är i vårdat skick, annars kan det tillkomma en avgift för upprensning av gravplatsen.

Plantering år 2024
Vår
Borttagning av kransar/liggare och ljung från vecka 12
Plantering penséer vecka 16-17
Borttagning av penséer vecka 21-22
Sommar
Sommarplantering vecka 23-24
Borttagning av all sommarplantering vecka 39 (även egen planterade växter tas bort)
Höst
Plantering av ljung vecka 41
Utplacering av kransar och liggare vecka 43

Vi erbjuder två typer av betalningssätt

Ettårserbjudande: Ett inbetalningskort skickas ut i februari varje år på den skötsel och blommor man har valt. Ingen påminnelse skickas ut. Vid missad betalning skickas inget inbetalningskort året därefter.

Avräkningsavtal: En större summa sätts in och efter det löper avtalet så länge beloppet räcker. Avtal kan tecknas på minst 5 år och som längst så länge gravrätten gäller.

Vi utför även tvättning, förgyllning och målning av gravvård.

Innan en stentvätt kontrollerar vi alltid om gravvården står säkert. Om gravvården inte är säker tillkommer en kostnad för stensäkring.
För prisuppgift Kontakta oss.

Gravlyktor, vaser och redskap

Föremål som förvaras bakom gravvården utgör ett hinder vid vårt arbete. Gravrättsinnehavaren ombeds därför att ta hem föremålen under den perioden då de inte används. Om föremålen står kvar kommer personalen att placera dessa i planteringsytan.

Kyrkogårdsförvaltningen ansvarar ej för gravlyktor, vaser eller redskap. Glas och material med risk för skärskador tas bort.

Nu tar vi bort otillåten utsmyckning på askgravplatserna

På senare tid har otillåten utsmyckning ökat på askgravplatserna. Det är enbart tillåtet att smycka med snittblommor, gravljus, vinterdekoration samt 1 st gravlykta per gravplats. Övrig utsmyckning är inte tillåten.

Kyrkogårdsförvaltningen kommer att avlägsna all otillåten utsmyckning två gånger per år, den 1 december och  den 31 maj.

All utsmyckning som avlägsnas sparas i två månader och går att hämta, kontakta personalen på kyrkogården eller kontakta kyrkogårdsadministrationen på telnr 011-24 15 00.

Följ vårt dagliga arbete med att förvalta våra 23 kyrkogårdar på Instagram. (kyrkogardsforvaltningen_nkpg)