Digital guide av Kimstads kyrka och kyrkogård

Kimstad kyrka är en av landets ståtligaste barockkyrkor. Norrköpings pastorat har tagit fram en digital vandring där du kan läsa om kyrkans och kyrkogårdens historia.

Digital guide Kimstads kyrka

Klicka på knappen för att komma till den digitala guiden.

Digital guide Kimstads kyrka

Det går även att se vandringen via appen Kyrkguiden. Ladda ner appen, gå in på Kimstad kyrka och välj alternativet ”panorama.” Mer om hur du laddar ner appen kan du läsa i puffen som ligger längst ner på denna sida.

Så gör du

Att använda den guidade vandringen är enkelt. Gå in på länken ovan eller via appen. Öppna vandringen och klicka dig runt via menyn till vänster i bild eller klicka dig runt med pilarna på skärmen.

De platser som har mer information kopplad till sig är markerade med en blå informations-ikon. Klicka på ikonen för att läsa mer om den aktuella platsen eller föremålet.

Kimstad kyrka

Kimstad kyrka är en slottskyrka och kopplad till Löfstad slott där bland annat familjen Piper huserade. Många av dem är gravsatta här i kyrkan och ute på kyrkogården. Samlingen av vapensköldar som finns på kyrkans vägg är unik. Kyrkogården är liten men storslagen med välklippta häckar som omger många historiskt intressanta gravar, exempelvis de Piperska gravarna.

Titta in i kyrkan

Här nedan kan du klicka dig runt i kyrkan och på kyrkogården. För att ta del av den extra information som finns om de olika platserna och föremålen behöver du dock gå in på länken ovan eller använda appen Kyrkguiden.

En hand håller i en mobil med skärmbild om kyrkguiden som visar adressen för kyrkan.

Appen Kyrkguiden

Appen Kyrkguiden hjälper dig hitta till våra kyrkor. I kalendern finns gudstjänster, konserter och andra evenemang. Appen är gratis och finns för både iPhone och Android.

Kimstads kyrka

Kimstads kyrka, med anor från medeltiden, anses vara en av Sveriges ståtligaste barockkyrkor. Den känns lätt igen på de båda ryttarfigurerna på takåsen. Enligt legenden föreställer de två prinsar, som kämpade om landets krona år 1060.

Digitala guider i Norrköping

Nu har Norrköpings pastorat tagit fram digitala vandringar där du som vill enkelt ska kunna läsa om vår kyrkor, kapell, kyrkogårdar och begravningsplatser. Guiderna går att komma åt både via webbläsaren, i mobilen och via appen Kyrkguiden.