Foto: Fredrik Schlyter

Kyrkor, lokaler och kyrkogårdar

Svenska kyrkan i Norrköping har inte mindre än 25 kyrkor, 23 kyrkogårdar, 7 kapell och flertalet församlingshem och andra verksamhetslokaler.

Kyrkor i Norrköping

Svenska kyrkan i Norrköping har inte mindre än 25 kyrkor och 7 kapell. Alla pastoratets fyra församlingar har sin unika karaktär men tillsammans skapar de en fantastisk enhet av mötesplatser och verksamheter som utgör Norrköpings pastorat.

Ett uppdukat bord syns i bild. På bordet står brinnande ljusrosa ljus, vaser med gröna växter och blåvita kaffekoppar med servetter instuckna i örat. I bakgrunden syns kvinnor som samtalar och dricker kaffe.

Församlingshem och lokaler i Norrköping

Här hittar du information om alla våra församlingshem och verksamhetslokaler.

Kapellet är koret av en kyrka som byggdes på 1100-talet.

Kapell i Norrköping

Svenska kyrkan i Norrköping har sju kapell. De kan användas som alternativ till begravning i kyrkan.

Kyrkogårdar i Norrköping

I Norrköping finns 23 kyrkogårdar. Kyrkogårdarna är som öppna historiska arkiv. Hit har alla tillträde, och här finns ett botaniskt, arkitektoniskt, religiöst och etnologiskt kulturarv.

Digitala guider i Norrköping

Nu har Norrköpings pastorat tagit fram digitala vandringar där du som vill enkelt ska kunna läsa om vår kyrkor, kapell, kyrkogårdar och begravningsplatser. Guiderna går att komma åt både via webbläsaren, i mobilen och via appen Kyrkguiden.