Kulturvecka 2024 i Kolmårdens församling

Nyhet Publicerad Ändrad

Under vecka 26 är det Kulturvecka i Kolmårdens församling! För att synliggöra och tillgängliggöra kulturarvet, hålls de fem äldsta kyrkorna i församlingen öppna, med program kring just historia. Åk på en sommarutflykt, och upplev kulturarvet!

Måndag 24 juni  – tisdag 25 juni, kl 11-17 ”Västra rundan”

Kvillinge kyrka

• 11.30 och 12.30 Guidning med ”Fröken Prästkrage - hemligheter i kyrkan”. Följ med Fröken Prästkrage runt i kyrkan och upptäck nya platser.
  • 14 och 15 ”Musik en sommardag - tema kärlek och bröllop” Känn atmosfären av en bröllopskyrka. Kom och lyssna till låtar i kärlekens tecken.

Östra Eneby kyrka

• Digital vandring och hembakad fika.
  • 11.00: "Östra Eneby kyrkas rafflande historia". Följ med på en resa genom historien tillsammans med Stefan Åbergh som berättar om allt från bränder till uppbyggnad och nutid.
  • 12.00-12.30 Lunchmusik
  • 15.00 "Prylar och pynt med prästen" Margareta Hagberg visar upp och berättar om kyrkans värdefulla ting och textilier
  • 16.45 Avslutande andakt och musik

Den västra rundan har mycket att erbjuda! En av våra äldsta kyrkor och två av våra mest populära kyrkor för vigsel, dop och begravning.

Östra Eneby kyrka har spårvagnsförbindelse, så du kan övernatta i Norrköping med hela stadens utbud på gångavstånd. Stanna en natt extra och upplev Industrilandskapet och Norrköpings fina kulinariska utbud. Du hittar mer info om Norrköping som besöksmål här.

Vid Kvillinge kyrka finns Kvillinge gårdsbutik och Kvillinge ekologiska med egen produktion av kombucha. Dessutom ligger Kvillingeförkastningen alldeles nära, med naturreservat och vackra, något utmanande, promenadvägar.

Onsdag 26 juni – Torsdag 27 juni, kl 11-17 ”Östra rundan”

Krokeks kyrka

• 11.00 Marmormuseet berättar om den världskända marmorn Kolmårdsmarmor.
  • Yngre besökare välkomnas att upptäcka kyrkan på egen hand tillsammans med Nalle präst och Barnens altarskåp.

Kvarsebo kyrka

• 13.00 Representant från Kvarsebo hembygdsförening föreläser om kyrkan och bygden.
  • 13.30 Irene Gustafsson berättar om kyrkans textilier
  • Sockenstugan helt nära kyrkan är öppen onsdag 26 juni kl. 12-16

Simonstorps kyrka 26 juni

• 11.00 Malin Ekstrand berättar om kyrkans och bygdens historia. Det drygt 60 minuter långa föredraget blandas med musikaliska inslag av Malin och ungdomsduon.
  • 13.00 Malin Ekstrand berättar om kyrkans och bygdens historia. Det drygt 60 minuter långa föredraget blandas med musikaliska inslag av Malin och ungdomsduon.
  • 14.00-16.00 Gunilla Håkansson och Elinor Klawing i roliga barnaktiviteter.
  • Gamla fotografier finns att se i kyrkan.
  • Digital guidning.
  • Pysselhörna för barnen.

Simonstorps kyrka 27 juni

• 11.00 Therese Dahl berättar om hur barnen klädde sig förr samt den äldre doptraditionen. Doptäcke samt fotografier finns att se.
  • 14:00 Therese Dahl berättar om hur barnen klädde sig förr samt den äldre doptraditionen. Doptäcke samt fotografier finns att se.
  • 16:00-17:00 Eva-Lena Knytt Samuelsson berättar om hur en familjs vardag, i synnerhet barnens vardag, kunde te sig under tidigt 1900-tal. Vi följer familjen och ett samhälle i förändring, vi får se hur det påverkar dem i stort och smått. Knytt har forskat historiskt kring fosterbarns levnadsvillkor och kommer såklart beröra detta.
  • Malin Ekstrand finns på plats om någon vill höra berättelser om bygdens och kyrkans historia.
  • Digital guidning.
  • Pysselhörna för barnen.
  • Kaffeservering.

Östra Rundan är som gjord för en utflykt. Här hittar du, mer eller mindre utmed samma väg, både Krokeks kyrka och Kvarsebo kyrka med en lång historia och vackra kyrkogårdar. Kombinera detta med Kolmårdens vandringsslingor, restaurang Nya Sjöstugan nere vid vattnet i Sandviken och Qvarsebo kaffe med fik i Kvarsebo hamn. Här finns också Ödekyrkan med en lång och spännande historia som så att säga har öppet dygnet runt, då det av den gamla kyrkan endast finns ruiner kvar. Och varför inte kombinera en vända på Östra Rundan med Kolmårdens djurpark? Inne i parken hittar du dessutom Naturkyrkan i Kolmården, en kyrka som är en del av klippan, med underbar utsikt över Bråviken och Norrköping.

Med en sväng norrut så lockar den lilla träkyrkan som ligger idylliskt i Simonstorps bygd där skog och sjöar är dragplåster i sig, men också flera andra attraktioner på nära håll. Kring Simonstorp hittar du till exempel Rodga Spis på Rodga säteri, Brandkårsmuseet och Reymyre glasbruk. Läs mer om Simonstorpsbygden här!

Simontorps kyrka

• Kyrkan är öppen för stillsam beskådning. Personal på plats som kan berätta om kyrkan och bygden. Gamla fotografier finns att titta på.
  • Digital rundtur på kyrkogården.

Söndag 11-16

Simontorps kyrka

Nu ställs bord och stolar ut i solen och det är dags för hembakat. Varmt välkomna till kyrkans populära sommarcafé.

Cafékonsert kl 15:  "Sånger till kaffet" med Lukas Mimmi och Cissi. Trion uppträder med en blandad härlig repertoar som gör att fikat smakar ännu godare. En konsert med nutida och äldre pop och visor, både från pianot och bakom gitarren. Cafékonst i vapenhuset och fikadelen av Paula Klinthäll.