Populära rosljus åter i produktion

Nyhet Publicerad

Nu finns återigen de populära rosljusen att köpa i S:t Olai kyrka. Rosljusen säljs till förmån för arbetet mot könsstympning av flickor i Tanzania. De gjuts av ljusstumpar som samlas in i kyrkorna. Rosljusprojektet är igång igen tack vare ett samarbete mellan Borgs församling, S:t Olofs församling och Rotary.

Det som har gjort det möjligt att åter ta upp ljusproduktionen är projektets  nya lokaler i Klockargården. Tidigare har man varit utan lämplig lokal för själva ljusstöpningen, något som kräver oömma lokaler med god ventilation och möjlighet till kök eller kokvrå.

Det råder god stämning i den lilla gruppen som har samlats en måndag morgon i lokalerna i Klockargården, där rosljusprojektet numera håller till. Flinka händer paketerar de vackra rosljusen i cellofanpåsar och knyter om lappen där det står “Tänd ett ljus för livet”.

I köket står Rolf Åhrberg, ideell medarbetare i S.t Olofs församling och Kaj Krantz, som är engagerad i Rotary och kassör i rosljusprojektet. De håller upp ljusformarna mot lampan i taket för att inspektera om formarna ser ut att vara riktigt täta.

-Tidigare har vi haft problem med vissa formar som läckte, förklarar Rolf. Men nu ser de ut att vara täta.

Ljusstumparna måste klippas rena från den sotiga veken och vara vita och fina.

-Annars blir det fula, svarta prickar i rosljusen och då blir de inget fina. Då vill ingen köpa dem, konstaterar han.

När Kaj har godkänt den sista formen slår han ut med händerna och berättar att projektet har lämnat över 1,9 miljoner kronor till NAFGEM - organisationen som arbetar med att rädda flickor undan könsstympning. Rotary International skjuter till lika mycket pengar som det lokala projektet samlar in.

Rolf har varit engagerad i rosljusprojektet under många år. Nu känns det roligt och positivt igen när man har fått en nystart.

-Utan Rotary hade det faktiskt inte gått. Det är Eva Karlsson och jag som är engagerade från S:t Olofs församling och tillsammans med flera volontärer från Rotary arbetar vi rent praktiskt med det här.

Könsstympning av flickor är ett omfattande problem i världen. Två miljoner barn stympas varje år. Könsstympningarna innebär fruktansvärda övergrepp med fysiska och psykiska lidanden till följd. Fem till tio procent av flickorna dör till följd av övergreppen.

Rent praktiskt innebär det förebyggande arbetet att föra upp frågan i ljuset. Tidigare har frågan om könsstympning varit kraftig tabu - något man inte pratar om. NAFGEM genomför informationsinsatser och utbildning kring könsstympningens effekter på kvinnors hälsa och om kvinnors mänskliga rättigheter.

NAFGEM arrangerar också läger för skolungdom med möjlighet att tala om detta tabu-

belagda ämne, anordnar idrottsevenemang där man berättar för tävlande och publik om könsstympningens skadliga konsekvenser och bygger skyddade boenden för flickor som flyr sina hem där de kan stanna tills NAFGEM fått släkten lova att avstå från stympning så att flickorna kan återvända hem i trygghet.

Nu har Rolf och Kaj satt den stora kastrullen på spisen för att smälta ljusstumparna samt några av de tidigare rosljusen som blivit misslyckade i formarna. När ljusmassan har smält fyller Rolf vant det varma stearinet i formarna.

Eva Karlsson har sällat sig till gruppen som packar rosljus. Nu går de över till att klippa bort de sotiga vekarna. Med vana händer går arbetet fort. Det märks att gruppen har god sammanhållning.

-Vi har en väldig drivkraft i saken faktiskt, för vi gör det för en god sak, avslutar Rolf. Vi gör det för flickorna.