Östra Eneby kyrkogård
Foto: Ingvar Anehed

Östra Eneby kyrkogård

Östra Eneby kyrkogård är en grön och lummig kyrkogård där gravstenarna inte alltid står i raka led. På den gamla delen står gravstenar som kan berätta om gamla tider. Många av stenarna är stora och visar med texter och bilder vem som vilar därunder.

Här sker gravsättning i kistgrav, urngrav, minneslund, askgravlund och i askgravplats.

Illustrationsplan AGL Östra Eneby

Båda askgravlundarna är numera fullbelagda. Under våren/sommaren år 2024 börja vi bygga en helt ny askgravlund. Den nya askgravlunden kommer att skilja sig i utformningen mot dem befintliga askgravlundarna. I den ny delen kommer gravsättningen ske på en större, av häck inramad, gräsyta som kommer att ligga separat från pelarna med namnskyltar. Beräknas blir klar i höst/vinter år 2024.