Foto: Albin Hillert/LVF

Antje Jackelén: "Hoppet kräver ett språng av tro och kärlek"

Nyhet Publicerad

Under måndagen höll ärkebiskop emerita Antje Jackelén den tredje och sista temaföreläsningen under Lutherska världsförbundets generalförsamling. På temat ”Ett hopp” uppmanade Jackelén de samlade att kultivera det egna hoppet för att kunna främja hopp bland andra.

Antje Jackelén inledde sitt anförande med att citera Greta Thunbergs ord “Jag vill inte att ni ska ha hopp. Jag vill att ni ska ha panik”. Men desperat panik är inte en möjlig utväg som kristna, sa Jackelén, och påminde om att de första lärjungarna också drabbades av panik när Jesus dog på korset. De gömde sig i rädsla bakom låsta dörrar tills den Helige ande vände deras skräckslagenhet till ett lärjungaskap av hopp.

Jackelén talade bland annat om skillnaden mellan optimism och hopp. Optimism grundar sig i det vi känner till, medan hopp tar avstamp i löftet om Guds rike som bryter in och tar plats i vår verklighet. Snarare än en utopi (bokstavligen “ingen plats”) hittas hoppet “i mitten av allt stök” och genom Guds inkarnation i vår värld av mänsklig skörhet och osäkerhet.

I en värld drabbad av en mängd interrelaterade konflikter är vi som kristna kallade att kultivera en andlighet som är motståndskraftig, samhörig och hoppingivande (a spirituality of resilience, co-existence and hope). Det innebär att vi inte förlitar oss på ”en optimitsisk världsbild” utan lär oss att identifiera löftet vi har genom Uppståndelsen – trots våld, lidande och död.

”Hoppet är både motståndskraftigt och sårbart”, sa Jackelén, och fortsatte ”vi behöver kultivera vårt eget hopp för att kunna främja hopp bland andra”. Precis som att vi under en flygfärd blir instruerade att först sätta på vår egen syrgasmask innan vi hjälper andra. ”Säkerställ att ni tar in det den Helige ande erbjuder, så kommer ni att vara en välsignelse för andra”.

På scen fanns även två respondenter till Jackeléns anförande. Katarina Kuhnert från Evangelisk-lutherska kyrkan i Kanada och forskare inom klimatförändringar, samt biskop Pavlo Shvarts från Evangelisk-lutherska kyrkan i Ukraina, som båda bidrog med starka perspektiv. Samtalet modererades av Sally Azar, präst i Evangelisk-lutherska kyrkan i Jordanien och det Heliga landet. I direkt anslutning till förmiddagens session arrangerades även en klimataktion av unga personer.

Ta del av hela Antje Jackeléns anförande och de påföljande respondenternas tal.