Porträttbild på ärkebiskop Martin Modéus i lila biskopsskjorta och svart kavaj. Bokhyllor i bakgrunden.
Foto: Arne Hyckenberg /Ikon

Ärkebiskopens program på Bokmässan 2023

Nyhet Publicerad

Den 28 september–1 oktober är det dags för årets upplaga av Bokmässan i Göteborg. Ärkebiskop Martin Modéus medverkar i flera programpunkter. Här är hans program:

Torsdag 28 september

Kl. 10.00–10.20
Scensamtal: Privat natur, ärkebiskop Martin i samtal med Jens Assur.
Medarrangör: Norstedts.

Kl. 12.00–12.45
Seminarium: Juden Jesus. Ett samtal mellan Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan, Ute Steyer, rabbin i Stora synagogan i Stockholm, Anders Arborelius, kardinal och svensk biskop i Katolska kyrkan och Cecilia Wassén, professor i Nya testamentets exegetik vid Uppsala universitet.
Programledare: Göran Rosenberg, journalist och författare.
Plats: G4.
Arrangör: Judisk kultur i Sverige, Svenska kyrkan Se människan och Katolska kyrkan.

Kl. 15.00–15-45
Seminarium: Juden Jesus. Ett samtal mellan ärkebiskop Martin Modéus, Ute Steyer, rabbin i Stora synagogan i Stockholm, Anders Arborelius, kardinal och svensk biskop i Katolska kyrkan och Morton Narrowe, överrabbi emeritus, under ledning av Helle Klein, direktor på Sigtunastiftelsen.
Plats: Se människan-scenen.
Arrangör: Svenska kyrkan Se människan, Judisk kultur i Sverige, Katolska kyrkan och Sigtunastiftelsen.

Kl. 17.30–17.50
Scensamtal: Ärkebiskopens fastebok 2024 – livets vatten. Release av författaren för Ärkebiskopens fastebok 2024. Ärkebiskopens fastebok är en tradition som etablerades av ärkebiskop emeritus Anders Wejryd och är en liten bok med stort innehåll som ger vägledning i fastan.
Medarrangör: Verbum.

Fredag 29 september

Kl. 15.00–15.35
Seminarium: Myten om det judiska världsherraväldet – den första och dödligaste konspirationsteorin. Med Cora Alexa Døving, som forskar om konspirationsteorier, Ingrid Lomfors, tidigare överintendent för Forum för levande historia och ärkebiskop Martin Modéus.
Moderator: journalist Per Svensson.
Arrangör: Svenska kyrkan Se människan och Voksenåsen.

Lördag 30 september

Kl. 10.00–10.20
Scensamtal: Straff. Ann-Helén Laestadius i samtal med ärkebiskop Martin Modéus.
Plats: Se människan-scenen.
Medarrangör: Romanus & Selling.

Kl. 14.15–14.45
Samtal: Kan helighet, respekt och yttrandefrihet fungera tillsammans? I en kulturartikel i Dagens nyheter resonerar ärkebiskop Martin Modéus kring de tre begreppen helighet, respekt och yttrandefrihet. Kan dessa samverka? Hör honom utveckla sina tankar i ett resonerande samtal tillsammans med imam Kashif Virk.
Plats: C04:50.
Arrangör: Islams Ahmadiyya Församling.

Kl. 15.00–15-35
Seminarium: Hur stabilt står demokratin? Med Christer Mattsson, föreståndare Segerstedtinstitutet, Martin Modéus, ärkebiskop Svenska kyrkan och Cecilia Sjöholm, professor i estetik vid Södertörns högskola och aktuell med Utan samvete? – hur förlorade vi vår inre röst. Under ledning av Helle Klein, direktor på Sigtunastiftelsen.
Plats: Se människan-scenen.
Arrangörer: Svenska kyrkan Se människan, Segerstedtinstitutet, Sigtunastiftelsen och Norstedts.