Nyhet / Publicerad 25 mars 2024 / Ändrad 6 september 2024

Kärsimysnäytelmässä mukana kaikki inhimillinen

Kulisseina ovat keskustan historialliset rakennukset kuten Säätytalo, Suomen pankki ja Helsingin tuomiokirkko, jonka portaille pääsiäisnäytelmä huipentuu. Via Crucis eli Ristin tie on vuosien varrella kasvanut Suomen suurimmaksi teatteriesitykseksi, johon enimmillään arvioidaan osallistuneen yli 20 000 katsojaa.

Kaikille avoin ja maksuton tapahtuma on vuodesta 1996 lähtien ollut Helsingin seurakuntayhtymän tukema projekti. Iso joukko Suomen eturivin näyttelijöitä ja laulajia on ollut mukana välittämässä dramatisoitua ja nykypäivään sovitettua suurta kertomusta. Suuri osa esiintyjistä on kuitenkin harrastelijanäyttelijöitä, eikä ilman vapaaehtoisia avustajia näin suuria tapahtumia voisi toteuttaa.

Jeesuksen rooli haastaa näyttelijät

Jeesuksen roolissa on toista kertaa harrastelijanäyttelijä Panu Haavisto, joka aiemmin on näytellyt Jeesusta Vivamon Raamattukylässä Lohjalla vuodesta 2011 lähtien. Hänelle ulkoilmassa näytteleminen on tuttua.

– Koska Jeesus kohtasi ihmiset olemalla todella läsnä ja kuunteli heitä, vastanäyttelijät ovat minulle erittäin tärkeitä, Panu Haavisto kertoo.

Vaikka Jeesuksen rooli tuntuu ihmistä suuremmalta, Haavisto sanoo löytäneensä avaimen tekemiseen ajatuksesta, että ihminen on luotu Jumalan kuvaksi. Sitäpaitsi tulihan Jeesus ihmiseksi.

– Voin siis luottavaisin mielin, omasta persoonastani käsin olla heijastamassa jotain Jumalan olemuksesta.

Ihmisyyden ytimessä

Alusta lähtien Via Crucis on ollut kunnianhimoinen projekti, jota ovat vetäneet ammattilaiset. Jeesuksen rooliin ovat vuosien varrella eläytyneet muiden muassa näyttelijä Martti Suosalo, oopperalaulaja Waltteri Torikka ja musikaaliartisti Maria Ylipää. Vuonna 2017 pääroolien esittäjät olivat kaikki naisia. Kirkko ja Kaupunki lehden mukaan esityksessä tavoitettiin jotain olennaista: ”Olemme ihmisyyden ytimessä, jolloin sukupuolen merkitys katoaa”.

Muissa Raamatusta tutuissa rooleissa ovat esiintyneet tanssiva professori Jorma Uotinen Herodeksena, oopperalaulaja Esa Ruuttunen Pilatuksena, laulaja Kristiina Halkola Jeesuksen äitinä Mariana ja näyttelijä Satu Silvo rouva Pilatuksena ja niin edelleen.

Vuosittaisen passiodraaman ketju katkesi keväällä 2020 koronapandemian kokoontumiskieltojen takia. 2021 tehtiin Via Crucis Resurrexit -musiikkivideo ja vasta pääsiäisenä 2023 Helsingissä päästiin jälleen kaduille esiintymään.

Kaikki inhimilliset tunteet

Ohjaaja Markku Arokannon mielestä Via Crucis ei ole vain kärsimysnäytelmä, vaan siinä ovat läsnä kaikki inhimilliset tunteet.

”Jeesus on vaellusnäytelmän alussa vielä ihmisen poika. Hän tietää kohtalonsa, mutta ei ole vielä lunastanut sitä rooliaan, minkä me kaikki tiedämme”, Arokanto totesi Kirkko ja Kaupunki lehden jutussa helmikuussa 2023.

”Myös opetuslapsissa on kaikki ne tunnot, jotka ovat meissäkin. Me olemme milloin juudaksia, milloin epäileviä tuomaita, milloin pietareita.”

Helsingin Via Crucisin Facebook-sivuilla voi seurata projektin edistymistä myös tänä vuonna. Viime vuoden esitys oli koskettanut monia. Upeaa oli ja väkeä tungokseen asti.
”Oli hieno esitys, meni tunteisiin”, kirjoitti kommentissaan Petrus Renvall.

Kaj Aalto