Representanter från Frostvikens församling tar emot priset i Uppsala domkyrka.
Foto: Gustaf Hellsing

Liturgipriset 2023

Frostvikens församling tilldelas 2023 års liturgipris.

Motiveringen från kyrkostyrelsens arbetsutskott lyder så här:

”Frostvikens församling är en förebild för en kyrka för framtiden där församlingsråd och engagerade ideella tar ansvar för gudstjänstlivet på platsen. Med svårare förutsättningar än många andra församlingar har denna glesbygdsförsamling hittat lösningar för att hålla den gemensamma
relationen till Gud vid liv. I församlingen finns flera viktiga samiska samlingsplatser.

Det är angeläget att uppmärksamma en församling som värnar den samiska kulturen, som ett led i det arbete som Svenska kyrkan bedriver tillsammans med de samiska sammanhangen, som bland annat lett till översättningar av kyrkohandbok för Svenska kyrkan i urval till syd-, nord- och lulesamiska.

Frostvikens församling visar på tydliga sätt hur man kan arbeta för att öka delaktigheten i gudstjänsten och ideella krafter tas tillvara. Församlingen arbetar för att stärka minoritetsgruppers plats i Svenska kyrkans församlingsliv genom sitt engagemang tillsammans med sydsamer. Församlingen möter alla de kriterier som finns för utdelandet av liturgipriset.”