Lyssna

Nyhet / Publicerad 3 mars 2025

Nya undersökningsmetoder ökar kunskapen om medeltida måleriteknik

Konservatorerna Misa Asp och Elin Lundmark har tittat på om ny teknik med kamera och UV-ljus kan vara ett alternativ till traditionell provtagning från medeltida muralmålningar.

Webbinarium den 7 mars - Medeltidsmästarnas måleriteknik

Arbetar du inom kulturmiljövården och vill veta mer om konservatorerna Misa Asp och Elin Lundmarks arbete? Under ett webbinarium den 7 mars klockan 9-10 kan du höra dem berätta om resultaten av sina studier.

Här kan du reigistrera sig inför webbinariet

Kunskap om vilka material och metoder som användes när de medeltida muralmålningarna i våra kyrkor skapades är viktigt för att kunna hantera dem rätt. Traditionellt har små prover tagits från målningarna för pigmentanalys, men nu har Misa Asp och Elin Lundmark undersökt nya metoder, som också kan ge mer information. Fem kyrkor har ingått i Misa och Elins förstudie som delvis finansierats av kyrkoantikvarisk ersättning. 

- Vi har börjat titta på om enkla fältmetoder som teknisk fotografering kan användas för att ringa in till exempel organiskt material i de medeltida muralmålningarna. Genom att parallellt också skicka fysiska prover från dem på analys, är det möjligt att koppla bildstudier med UV till material och teknik som använts för att skapa muralmålningarna, berättar Misa Asp.

Den tekniska fotografering genomförs på ett speciellt sätt och med specialutrustning där UV-ljus ingår för att kunna se olika ämnen i färgskikten. Under arbetets gång har kunskapen om både den tekniska utrustningens möjligheter och begränsningar, och materialens uppbyggnad ökat. Bland annat visar undersökningarna att det medeltida muralmåleriet har en mer komplex uppbyggnad än vad som tidigare varit känt.

Ursprungliga färgerna var mycket starkare

Den forskning som hittills utförts har till stor del varit fokuserad på identifiering av pigment genom analys av materialprover. Små korn har tagits från målningarna för att analyseras i mikroskop eller på andra sätt. De materialprover som nu tagits parallellt med den tekniska fotograferingen har gått på djupet i färgskiktet för en mer heltäckande analys.

-Vi har kunnat se att målningar skapats på ett avancerat sätt med olika kulörer i skiktmåleri och med blandningar av pigment. Genom UV-tekniken har Misa och Elin sett att vissa pigment verkar ha organiska bindemedel som lyser upp.

Färgerna har från början varit mycket starkare, nästan självlysande. I tidigare undersökningar har också små färgrester studerats i mikroskop och genom digital rekonstruktion har man kunnat backa färger som mörknar med tiden till nära ursprunglig färg. Något som ger en bild av hur måleriet kan ha sett ut.

Heltäckande bild viktigt inför konservering

-Alla delar behöver studeras, beskrivas och kopplas ihop, pigment, måleriteknik och bindemedel, för att ge en så heltäckande bild som möjligt av hur målningarna kommit till och vilka metoder som därför lämpar sig vid konservering, säger Misa och fortsätter:

-Vi använder idag termen muralmåleri istället för kalkmåleri som ju kopplar till kalk som förmodligen inte alltid ingår i de medeltida målningarnas ytskikt.  Används då kalk som behandling på ytan vid åtgärd kan det finnas risk att det organiska materialet skadas.

Än så länge är det arbete som nu redovisats bara en förstudie, men förhoppningen är att kunna fortsätta med ett uppföljande projekt.

Undersökning av måleriteknik är en förstudie som fått ekonomiskt stöd av Svenska kyrkans nationella projekt för kunskapsutveckling om det kyrkliga kulturarvet.