Två småbarn med ryggsäckar och reflexvästar går och håller hand utomhus.
Foto: Magnus Aronsson/Ikon

Svenska kyrkan m.fl.: ”En plikt att ange papperslösa barn strider mot barnkonventionen”

En informationsplikt för skolor skulle leda till att vissa barn inte vågar gå till skolan. Det riskerar att beröva barnet dess rätt till utbildning i praktiken, skriver Svenska kyrkan tillsammans med 16 civilsamhällesorganisationer i Göteborgsposten idag.

Bakgrunden är att regeringen i förra veckan publicerade ett tilläggsdirektiv till en utredning om att stärka återvändandearbetet. En del handlar om att utreda en informationsplikt för myndighetspersoner som kommer i kontakt med personer som vistas utan giltigt uppehållstillstånd i Sverige.

Det innebär att myndighetspersonal, såsom skol- och sjukvårdspersonal samt medarbetare inom socialtjänsten, skulle tvingas ange människor som de egentligen har i uppgift att hjälpa och stötta, det som i media har kommit att kallas för Angiverilagen.

”Förslaget har sedan det presenterades i Tidöavtalet fått omfattande kritik. En informationsplikt för exempelvis skol- och vårdpersonal samt socialtjänstens medarbetare skulle strida mot FN:s barnkonvention, men även många professioners yrkesetik. Vi motsätter oss att regeringen i Sverige nu överväger att införa en lag som hotar grundläggande mänskliga rättigheter och gör vårt land mer otryggt för barn. Vi är därför starkt kritiska till en informationsplikt, i synnerhet för skolor, vårdinstanser och socialtjänsten.”, skriver Svenska kyrkan tillsammans med bland andra Rädda Barnen, Sveriges Stadsmissioner och UNICEF Sverige i artikeln.

​​​​​​​Här kan du läsa debattartikeln i GP i sin helhet.