Från ett av Svenska kyrkans seminarier på Folk och Kultur 2023. Från vänster: Patrik Hadenius, Parisa Liljestrand och Åke Bonnier.
Foto: Josefin Roos

Svenska kyrkan på Folk och Kultur 2023

På Folk och Kultur 2023, en mötesplats där konstens och kulturens betydelse i demokrati- och samhällsutvecklingen står i fokus, arrangerade Svenska kyrkan två seminarier.

2023 möttes kulturminister Parisa Liljestrand, biskop Åke Bonnier och förlagschef Patrik Hadenius i ett samtal om kulturens roll i kyrkan och i samhället. Kulturminister Parisa Liljestrand överraskade genom att berätta om hur hennes andliga sökande under studietiden vid teologiska institutionen i Uppsala resulterade i ett medlemskap i Svenska kyrkan. Att Sverige är världens mest sekulariserade land ser hon inga tecken på. Tvärtom. Behovet av en plats för de existentiella frågorna är stor och där ser hon Svenska kyrkan som en naturlig plats.

På temat Kyrkan som kulturhus samtalade Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, Per Hasselberg, verksamhetsledare för Konstfrämjandet och konstnär, Kristin Windolf, präst i Domkyrkoförsamlingen i Uppsala och kultursekreterare Marie Starck.

På webbplatsen för Folk och Kultur kan du läsa mer om arrangemanget.