Foto: LWF/S.Gallay

Tematiska talare från tre kontinenter

Temat på Lutherska världsförbundets generalförsamling, En kropp – en ande – ett hopp, genomsyrar generalförsamlingens program. Under veckan genomförs tre tematiska föreläsningar, där ärkebiskop emerita Antje Jackelén kommer tala på temat 'Ett hopp'.

Den första föreläsningen, på temat 'En kropp', hålls av Benny Sinaga, präst i Protestantiska kristna Batak-kyrkan i Indonesien. Det är landets största lutherska kyrka med drygt 4 miljoner medlemmar, vilket gör kyrkan till LVF:s femte största medlemskyrka. Sinaga leder ett teologiskt seminarium med 170 kvinnor som studenter. Utifrån sin erfarenhet bland annat som ungdomsdelegat vid 2003 års generalförsamling belyser hon vikten av att ungas röster hörs, men anser att banden mellan kyrkorna nu efter pandemin är svagare än förr och uttrycker sitt hopp att mötena på generalförsamlingen ska leda till närmare och mera regelbundna kontakter kyrkorna emellan.

Den andra föreläsningen, på temat 'En ande', hålls av Bruk Ayelesom är präst i LVF:s största medlemskyrka: Etiopiska evangeliska Mekane Yesus-kyrkan. Ayele kommer att reflektera över hur den heliga Anden kan visa väg till enighet bortom samtidens fragmentisering, diskriminering, stigmatisering, etnocentrism, orättvisor, krig, folkmord och vilseledande teologier. Han framhåller, med sin egen kyrka som exempel, att Anden ger överflödande nåd i vilken enheten i Kristus kan rymma mångfald - i Mekane Yesus-kyrkans fall över sextio av landets 86 etniska grupper i samma kyrka.

Den tredje föreläsningen, på temat 'Ett hopp', hålls av ärkebiskop emerita Antje Jackelén. Utöver att ha lett LVF:s tredje största kyrka har även hon en bakgrund inom teologisk utbildning, vid Lutheran School of Theology at Chicago. Antje Jackelén tilltalas av tanken på helig otålighet och ser hoppet som något som befriar till handling. Om hopp under mörka omständigheter har hon skrivit Otålig i hoppet. Teologiska frågor i pandemins skugga (2020). Hon ser generalförsamlingen som ett tillfälle till möten och en uppmaning till modig handling.