Ung flicka nickar en boll.
Foto: Jesper Wahlström

"Tillsammans kan vi göra skillnad"

Under sommarkampanjen Livsviktig fotboll samlade Svenska kyrkans internationella arbete in 9 miljoner kronor.

-  Tillsammans kan vi göra skillnad och vi är verkligen tacksamma för allt engagemang från bland annat våra församlingar under kampanjen, säger  Eva Pérez Järnil, insamlingschef vid Svenska kyrkans internationella arbete.

Satsningen Livsviktig fotboll drog igång i anslutning till sommarens fotbolls-VM och fokuserade på människors lika värde, jämställdhet, och fotbollens betydelse för att ge ungdomar på flykt en meningsfull tillvaro. Svenska kyrkans internationella arbete stödjer fritidsaktiviteter för ungdomar i flyktingläger i flera delar av världen, bland annat i Kakuma i Kenya.

Just arbetet i Kakuma lyftes fram som exempel under kampanjen för att visa hur organiserad fritid förenar flyktingar från olika länder, religioner och kulturer. Under aktiviteterna lär sig ungdomarna om regler, normer och respekt. Genom att samarbeta i ett fotbollslag lär de känna varandra, vilket motverkar konflikter och skapar en tryggare tillvaro utan våld.

En aktiv fritid för flickor leder dessutom till ett mer jämställt samhälle, där alla människor kan delta i aktiviteter och beslut.

De 9 insamlade miljonerna består av gåvor från privatpersoner, kollekter och insamlingsaktiviteter i församlingar.