Prästen Thomas Stoor framför altaret i Svenska kyrkan i Köpenhamn.

Nyhet / Publicerad 15 december 2020

Uppdraget ger glädje, trots utmaningarna

– Det är uppdraget som ger oss glädje och vi försöker hitta nya vägar hela tiden. Vår belöning är människors förtroende och glädje för kyrkan. Det säger Thomas Stoor, som är kyrkoherde i Svenska kyrkan i Köpenhamn. Nyss fick man ställa in årets julbasar, något som blev ett hårt slag för församlingens ekonomi.

Thomas Stoor är kyrkoherde i Svenska kyrkans församling i Köpenhamn. Församlingens mångåriga och permanenta närvaro är en stor trygghet för de svenskar som bor, åldras och dör i staden.

De två huvudspåren i församlingsarbetet är gudstjänst och diakoni. I samarbete med Lunds stift, som lånar ut en diakon, kan man arbeta med uppsökande verksamhet i Köpenhamn. Tillsammans försöker man bryta den destruktiva livsstilen hos utsatta svenskar, en livsstil som ofta är präglad av missbruk.

Nyligen blev församlingen tvungen att ställa in årets stora julbasar, på grund av restriktionerna i och med coronapandemin. Därmed har man tappat årets viktigaste inkomstkälla, som också är en stor kulturhändelse för både danskar och svenskar.

Thomas Stoor försöker dock att inte låta församlingens negativa ekonomiska utveckling tynga ned, även om pengarna kommer ta slut om det fortsätter som nu.

Läs hela intervjun med Thomas Stoor