Bilder på olika brudpar, ett barn som döps av en präst, samt texten Drop-in dop & vigsel
Foto: Magnusa Aronsson & Kristin Lindell, IKON

Drop-in dop & vigslar

Lördag 17 augusti kan du döpa dig eller ert barn, eller gifta er på drop-in i S:t Nicolai kyrka kl 12.00-16.00. Vi bjuder på dopfika och vigselfika efteråt. Allt är kostnadsfritt!

Drop-in dop

Vid dopet måste barnets vårdnadshavare vara närvarande, eller ha lämnat sitt samtycke till att barnet ska döpas. Inga andra förberedelser behövs. Dopklänning för små barn (upp till ca 1 år) finns att låna om man vill. Är du vuxen och vill döpa dig går det naturligtvis också bra. Efter dopet bjuder vi på dopfika.

Drop-in vigsel

Vid vigsel behöver ni ha en hindersprövning från Skatteverket med er, vilket kan ta några veckor att få. Ansök om hindersprövning på skatteverket.se snarast om ni funderar på att viga er vid drop-in 17 augusti.

Minst en i brudparet måste vara medlem i Svenska kyrkan för att man ska få vigas i Svenska kyrkan.

I kyrkan finns en präst på plats, och även personal som kan närvara som vittnen, om ni inte har några egna. Två vittnen krävs, som är över 18 år. Efter vigseln bjuder vi på bröllopstårta och bubbel (alkoholfritt).

Läs gärna mer om dop och vigsel här nedan.

Mamma håller bebis under ett dop.

Dop

Dopet är en glädje och fest som bekräftar att vi alla ingår i ett större sammanhang och gemenskap – en församling och en världsvid kyrka som Gud har omsorg om.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Klicka på knappen om du behöver lämna sidan snabbt. Då hamnar du på Google istället.

Läs mer om lämna-knappen.