En vitt stenhjärta med texten Älskad och saknad ligger på en gravkrans.

Begravning

Begravningsgudstjänsten är en akt av kärlek och respekt där den vi förlorat överlämnas i Guds kärleksfulla händer. Att mista en anhörig är något av det svåraste i livet. Vi hjälper dig att skapa en fin och värdig begravning, och är ett stöd i sorgen.

Planera en kyrklig begravning

På den här sidan berättar vi steg för steg om hur du kan vara med och planera för begravningsgudstjänsten – och om det som händer före och efter den.

Bårtäcken i Nylöse pastorat

Ett bårtäcke är ett vackert tyg som läggs över kistan och kan användas istället för blommor. Bårtäcken i olika utföranden finns att låna till begravningsakten, men får i regel endast användas i just den kyrkan det tillhör.

Låna urna

När någon har kremerats och stoftet sedan ska gravsättas har vi urnor som man kostnadsfritt kan låna för att ha stoftet i under begravningen.

Till begravningsbyråer

Du som jobbar på en begravningsbyrå kan få inloggning för att boka begravning.

Första hjälpen vid sorg

Ingen människa ska behöva vara ensam i sin sorg. Därför har vi samlat konkreta tips som gör det lite lättare för oss som medmänniskor att finnas där för någon som sörjer.

Våra kyrkogårdar

I Nylöse pastorat har tre av kyrkorna tillhörande kyrkogårdar. Gunnareds kyrka, Angereds kyrka och Bergums kyrka.

Göteborgs begravningssamfällighet

Vi är en del av Svenska kyrkan, men vi är till för alla, oavsett religion. Med 36 begravningsplatser, cirka 119 000 gravplatser och 325 års- och säsongsanställda är vi en av landets största kyrkogårdsförvaltningar.

Var finns graven?

Sök efter graven på svenskagravar.se