Frågor om dop, hur bokar man dopet

Frågor och svar om dop

Måste man ha dopklänning/dopdräkt? Kostar det att bli döpt? Här hittar du svar på dina frågor!

Frågor och svar 💧

Kostar det något att bli döpt?

Nej, dopet är gratis. Och vill du / dina föräldrar låna församlingshem för dopkaffe så är det också gratis.

Vid dop av barn, måste föräldrarna vara medlemmar i Svenska Kyrkan?

Nej, ingen av föräldrarna måste vara medlem för att få döpa sitt barn.

Vad betyder det att dopet ger medlemskap i Svenska kyrkan?

Dopet ger formellt medlemskap i Svenska kyrkan och ger tillträde till nattvarden samt rätten att vara fadder vid andras dop. För att bli konfirmerad måste man vara döpt. Den som är döpt får också rösta vid kyrkliga val från 16 års ålder och är själv valbar från 18 års ålder. Den döpta kan också bli kyrkvärd. Som döpt och konfirmerad kan man efter utbildning och antagning vigas till präst eller diakon.

Dopet är vägen in i gemenskap med Jesus och kyrkan. Kyrkan är hela den världsvida kristna gemenskapen, där är Svenska kyrkan och den församling där dopet sker en del. I församlingen har alla döpta något att bidra med.

Hur lång tid tar ett dop?

Det är olika men man kan räkna med att en dopgudstjänst är cirka 30 min.

Hur många faddrar kan man ha?

Det finns inget maxtak men det vanligaste är mellan 1 till 4 faddrar. Faddern behöver också vara döpt.

Måste man ha en fadder?

Nej, det måste man inte.

Är det försent att döpa?

Det är aldrig försent att bli döpt – dopet har ingen åldersgräns!

Hur bokar jag tid för dop?

Du kan antingen se lediga tider och platser och boka direkt på webben här! Eller så kan du ringa eller mejla till expeditionen så bokar vi tillsammans. Kontaktuppgifter till oss hittar du längst ned på sidan!

Efter jag bokat tid, tar personal kontakt med mig innan dopet?

Ja, senast 2 veckor innan dopet kommer prästen kontakta dig. Men på bokningsbekräftelsen står även kontaktuppgifter om du vill nå hen innan dess.

Kan man låna dopdräkt/dopklänning?

Ja! Antingen så fyller du i det när du bokar dopet på webben eller så låter du prästen eller expeditionen veta att du är intresserad av att låna en dopdräkt så löser vi det!

Måste den som döps ha en dopklänning?

Nej, det måste man inte! Man kan ha valfri klädsel.

Kan man få se bilder på kyrkan?

Ja, klicka här för att titta på alla kyrkorna. Där kan du se bilder invändigt och utvändigt men också se mer specifik information såsom hur många gäster man kan ha till exempel. Vill du besöka kyrkan är du välkommen att se när nästa mässa/gudstjänst äger rum. Eller kontakta expeditionen för kontakt med vaktmästare.

Kan man ha dopet utomhus?

Det är upp till prästen att ta ställning till platsen ni vill vara på istället för i kyrkan, hör med expeditionen när ni bokar så löser vi det tillsammans!

Behöver jag tänka på något innan jag träffar prästen för dopsamtalet?

Man kan förbereda sig genom att tänka om man vill ha någon speciell musik, psalm eller om någon ska sjunga eller vill läsa text. Annars vägleder prästen samtalet.

Får man ha vilken musik man vill?

I stort sätt ja, men du kan läsa allt om dopmusik här.

Har du fler frågor? Hör av dig! ☎️