Ikonmålarkurs

Hösten 2024

Vill du lära dig måla ikoner? I september 2024 erbjuder vi en ikonmålarkurs, 5 tillfällen, som leds av Jesper Neve. Jesper har målat ikoner i 30 års tid.

Att måla ikoner kombinerar meditation och skapande. Ikonen symboliserar fönstret mot himlen. ”Ikon” betyder bild/avbild och målas med en teknik som går tillbaka ända till 300-talet. Vi är skapta till att vara Guds avbild. Att måla – egentligen skriva – ikoner är en naturlig del av den kristna grunden. Ikonens plats och funktion är att påminna om Guds konkreta närvaro i Kristus och det mänskliga livet.

Låter detta intressant? Anmäl dig till Anders Hansén och fråga gärna oss om du har några frågor. Inga tidigare förkunskaper krävs för denna kurs. För att kursen ska kunna genomföras behöver vi minst 8 deltagare.

När?

Datum: 21/9, 22/9, 28/9, 29/9 och 5/10.

Plats: Nynäshamns församlingshem

Preliminär tid: Kl. 09.00-17.00